Arkivert artikkel

Et solid helsebudsjett

Høyres mål er å skape pasientens helsetjeneste. Alle skal være trygge på at de får behandling når de trenger det. Derfor legger vi opp til at enda flere pasienter skal få behandling i 2019. Målet er at ingen skal måtte vente lenger enn 50 dager for å få behandling i 2021.

Stortingsrepresentant Sveinung Stensland (H) i Stortingets vandrehall i forbindelse fremleggelsen av statsbudsjettet 2019. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen.

– I vår regjeringstid har køene blitt mindre, ventetidene kortere, og flere har fått behandling,» sier Sveinung Stensland. Dette budsjettet legger til rette for at den gode utviklingen fortsetter.

Stensland sier til Dagens Medisin at «Bent-effekten» gir resultater.

– Helse får det som er den generelle veksten i statsbudsjettet. I tillegg til det får spesialisthelsetjenesten 1,35 milliarder ut over det man normalt skulle hatt hvis Bent ikke hadde hatt gjennomslag» sier Stensland.

Rus og psykisk helse

Vi fortsetter styrkingen av rusfeltet. Høyre vil at flere med psykiske lidelser eller rusproblemer skal få hjelp, at hjelpen skal komme tidligere og være mer tilpasset den enkeltes behov. Derfor fortsetter følger vi opptrappingsplanen for rus. I 2019 foreslår vi hele 281 mill. kroner til opptrappingsplanen for rusfeltet:

• 200 millioner mer i kommunenes frie inntekter
  • 11 millioner kroner til forsøk med avrusning i fengsel
  • 50 millioner kroner øremerket til boligtiltak for mennesker med rusproblemer
  • 20 millioner kroner til å øke antall tiltaksplasser for mennesker med rusproblemer

– Denne regjeringen tar de som sitter nederst ved bordet på alvor. Gjennom opptrappingen til rusfeltet viser vi at vi mener alvor med å hjelpe de som trenger det mest, sier Stensland.

Dette betyr at vi i perioden 2016-2019 har bevilget 1808 mill. kroner mer til rusarbeid enn tidligere, dette er tidenes løft for rusomsorgen.

Vi vil at alle skal få et bedre psykisk helsetilbud. Høyre er spesielt opptatt av å styrke tilbudet til barn og unge

• Vi fortsetter styrkingen og bevilger ytterligere 50 millioner kroner til psykologer i kommunene
  • Økt grense for egenandelsfritak i ungdomspsykiatrien, ingen under 23 år skal betale egenandel hos BUP og under 30 hos psykiatriske ungdomsteam.

Eldreomsorg

Vi satser vider på eldreomsorgen, budsjettet for 2019 legger til rette for fornyelse og forbedring av de kommunale helse- og omsorgstjenestene.

• 48 millioner kroner til å hjelpe kommunene med å gjennomføre «Leve hele livet»
  • 450 flere dagaktivitetsplasser til hjemmeboende med demens
  • 1500 flere og bedre heldøgns omsorgsplasser i 2019

Enighet om fastlegeordningen

Å sikre fastlegeordningen er viktig for alle pasienter samt legene selv. Regjeringen er enig med Legeforeningen i at oppgavemengden til fastlegene har blitt for stor og at pasientlistene må ned. For å få til dette må vi ha flere fastleger, og vi har forpliktet oss til en slik utvikling. Vi skal nå videreføre dialogen med partene gjennom trepartssamarbeidet, og det skal legges frem en handlingsplan våren 2020. Handlingsplanen skal møte utfordringene med kapasitet, bærekraft og behov for modernisering i en av helse- og omsorgstjenestens viktigste tjenester.

• 46 millioner kroner til ny spesialistutdanning i allmennmedisin
  • Totalt 39 millioner kroner for å styrke rekrutteringen til fastlegeordningen
  • Til sammen 193,5 millioner kroner til tiltak på allmennlegeområdet

– Jeg setter pris på den gode dialogen vi har hatt med legeforeningen. Et godt samarbeid med partene sørger nå for at vi sikrer fastlegeordningen, sier Stensland.

Hva betyr statsbudsjettet for ditt fylke?

Her kan du se direktesendt Facebook-sending om statsbudsjettet

Erna Solberg, Siv Jensen og Trine Skei Grande svarte på spørsmål fra kommentarfeltet i “folkets spørretime” direkte på Facebook. Sendingen kan du se på nytt her: