Arkivert artikkel

Fri rettshjelp i statsbudsjettet

Rettssikkerhet og frivillig rettshjelp er viktig. I statsbudsjettet for 2018 styrker regjeringen arbeidet med vergemålsreformen.

Rettssikkerhet og frivillig rettshjelp er viktig. I statsbudsjettet for 2018 styrker regjeringen arbeidet med vergemålsreformen, sier Guro Angell Gimse, medlem i justiskomiteen fra Høyre. Foto: CF-Wesenberg

Fri rettshjelp er viktig

– Rettssikkerhet og rettshjelp er viktig. Derfor blir dette ivaretatt også i statsbudsjettet 2018. Denne gangen har det blitt foreslått en omprioritering der regjeringen ønsker å styrke vergemålsordningen. Dette er et viktig rettssikkerhetstiltak for mindreårige og voksne som ikke er i stand til å ta vare på sine egne interesser, sier Guro Angell Gimse, medlem i justiskomiteen fra Høyre.

Vergemålsreformen realiseres

Det er foreslått en økning på 43 mill. kroner for å sette vergemålsmyndighetene i stand til å nå målene med vergemålsreformen.
Det kom en vergemålsreform og ny lov i 2013. Målet var at vergemålet i større grad tilpasses den enkelte trengendes behov og ønsker. I 2016 var det registrert 64000 vergemål på landsbasis, og 3800 for enslige mindreårige asylsøkere. Dette tilsier en 25 % økning i antall vergemål. Det har med andre ord vært et stort behov for økte ressurser for å sikre et godt tilbud og ikke minst styrke rettsikkerheten til de trengende på dette området. Vergemålsordningen er på lik linje med rettshjelpsorganisasjonene et viktig rettssikkerhetstiltak.

Wayback og Retretten beholder støtten

-Vi har likevel stanset det foreslåtte kuttet til Wayback og Retretten. De vil få samme støtte som tidligere og de gjør en fantastisk jobb, understreker Gimse.

Frivilligheten er viktig velferd

– Det er urimelig å hevde at regjeringen ikke ønsker å prioritere de svakeste selv om frivillige rettshjelpstiltak kan miste noe støtte. Samtidig har vi forståelse for at de frivillige organisasjonene opplever dette som dramatisk. Det er vanskelig å gjøre alle til lags, men vi skal tilstrebe et mest mulig rimelig resultat og tar med oss innspillet inn til budsjettforhandlingene på Stortinget, avslutter Gimse.

Les flere eksempler på hva Høyre gjør for å hjelpe de som trenger det mest:
Hjelpe unge inn i jobb
Flere unge ut av NAV
Raskere kreftbehandling
Bedre velferd for de som trenger det mest

Les eksempler på hva Høyre gjør for å styrke frivilligheten i Norge:
Familiens inntekt skal ikke avgjøre hvem som skal delta
Idrett og frivillighet

Her kan du lese mer om statsbudsjettet 2018 i ditt distrikt.