Arkivert artikkel

Næring og klima går hånd i hånd

Klimagassutslippene skal ned! Høyre er opptatt av at dette må gjøres på en måte som sikrer at Norge bidrar positivt til å redusere utslipp, samtidig som næringslivet kan blomstre. Det er ingen motsetning mellom god klimapolitikk og god næringspolitikk. Målet med klimavennlig næringsliv er omstilling, ikke nedleggelse.

Denne avtalen er et godt utgangspunkt for å videreføre det gode klimaarbeidet som gjøres i jordbruket

Regjeringen har nylig fått til to klimaavtaler som forener klimakampen med næringsinteresser. Den ene er landbruk, den andre er grønn skipsfart.

Jordbruket er en viktig del av klimakampen, både gjennom å redusere utslipp og gjennom å øke opptaket av karbon gjennom planter og vekster som tar opp CO2 via fotosyntesen.

–Avtalen mellom regjeringen og bondeorganisasjonene tydeliggjør hva som er jordbruket sitt ansvar for bidrag til utslippsreduksjoner og opptak i perioden, og hva regjeringen kan jobbe med som kan bidra til reduserte klimagassutslipp, sier Høyres landbrukspolitiske talsperson Margunn Ebbesen.

–Avtalen er et godt utgangspunkt for å videreføre det gode klimaarbeidet som gjøres i jordbruket, avslutter Ebbesen.

Vi har jobbet grundig med en handlingsplan for grønn skipsfart. Nå er den lansert, og den legger grunnlaget for hele den grønne satsingen vi skal gjennomføre i den maritime sektoren frem mot 2030. Det er et klart signal til næringen, og det er store forpliktelser staten påtar seg. Det er skikkelig bra, sier Liv Kari Eskeland, medlem av energi- og miljøkomiteen fra Høyre.

Regjeringen er godt i gang med det grønne skiftet. Det er blitt en kraftig elektrifisering av personbiler, hvor regjeringens politikk har gjort at stadig flere velger elbil. Nå skal transporten til havs bli mer klimavennlig. Målet er å halvere utslippene fra innenriks sjøfart og fiske innen 2030.

–Det ligger et enormt potensiale i å kutte utslipp på fartøy til sjøs. Alt i fra hurtigbåter og ferger, cruiseskip, lasteskip, offshorefartøy, oppdrettsfartøy, fiskefartøy og fritidsbåter. Vi er allerede godt i gang med elferger, og dette har hittil vært en suksess, fortsetter Eskeland

–Vi har flere gode industriklynger og næringsaktører som allerede jobber godt med grønn skipsfart, og teknologi og regelverk er under utvikling. Norge er en sjøfartsnasjon, og på nytt viser Norge vei og sørger for at vi tar internasjonalt lederskap i det grønne skiftet, avslutter Eskeland.