Arkivert artikkel

Norske barnehager har høy voksentetthet

Den årlige OECD-rapporten “Education at a Glance” viser at Norge har høy voksentetthet i barnehagene sammenlignet med andre land. I Norge er gjennomsnittet 5 barn per ansatt, mens tilsvarende tall for OECD er 11.

– Jeg er glad for at Norge har god bemanning i barnehagene. Det er viktig at barna har nok trygge voksne rundt seg. Vi ligger godt an sammenlignet med andre OECD-land. Samtidig er det viktig å satse på flere ansatte og flere pedagoger, slik som vi har gjort med skjerpet pedagognorm og ny bemanningsnorm, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner i en pressemelding.

Tidlig innsats starter i barnehagen

Norge ligger også høyt på listen over andelen barn som går i barnehage. Høyres barnehagepolitiske talsperson Mathilde Tybring-Gjedde er tydelig på at tidlig innsats starter allerede i barnehagen.

– Alle barn fortjener å få et godt barnehagetilbud, uansett hvor de bor. Jeg mener ordningene med gratis kjernetid og redusert foreldrebetaling har vært viktige for å sikre at økonomi ikke skal være et hinder for barnas deltakelse i den leken og læringen som foregår i barnehagen.

Høyres barnehagepolitikk

Økt kvalitet, flere voksne og flere pedagoger i barnehagene har vært viktig for Høyre. Nettopp derfor har vi vedtatt en ny rammeplan, en slags grunnlov for barnehagene, skjerpet pedagognormen og innført ny bemanningsnorm.

– I den nye rammeplanen har vi gjort det tydeligere hva de ansatte skal gjøre for at barna skal trives og utvikle seg. Vi har tydeliggjort at personalet har et ansvar for å forebygge og stoppe utestenging og mobbing. Vi styrker arbeidet med de yngste barna, og vi bidrar til at de eldste barna får en god overgang fra barnehage til skole, fortsetter Tybring-Gjedde.

Hva har Høyre gjort:

• Lovfestet plikt til samarbeid mellom barnehage, skole og SFO om barns overgang
  • Styrket etter- og videreutdanning av barnehageansatte
  • Økt bevilgningene til kvalitetstiltak
  • Gratis kjernetid i barnehage
  • Redusert foreldrebetaling
  • Skjerpet pedagognorm
  • Historiens første bemanningsnorm
  • Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
  • Lovfestet at alle ansatte i barnehagen skal beherske norsk godt
  • Gitt fylkesmannen mulighet til å føre tilsyn med enkeltbarnehager
  • Opprettet en foreldreportal med informasjon om barnehagene