Arkivert artikkel

Rekordmange søker videreutdanning

Rekordmange lærere søker videreutdanning med Høyre i regjering.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kan juble over rekordmange søknader til videreutdanning for lærere.

Aldri før har så mange lærere søkt om videreutdanning. I alt har 10 627 lærere søkt – en økning på over 2000 siden i fjor.

– Dette slår alle rekorder, og viser at det er mange engasjerte og dyktige lærere som ønsker seg faglig påfyll, jubler kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Tallene som viser hvor mange plasser lærere som har søkt om etter- og videreutdanning er nå klare.

Matematikk er det faget flest lærere søker om videreutdanning i. Over 2800 lærere har søkt om faglig påfyll i matematikk, mens om lag 2000 lærere har søkt om videreutdanning i engelsk. Over 1600 lærere ønsker seg videreutdanning i norsk. I alt kan lærerne søke om plass på 192 videreutdanningstilbud fordelt på ulike fag.

– Siden vi kom inn i regjering har vi trappet opp satsingen på videreutdanning kraftig, sier kunnskapsministeren.

I løpet av to år har regjeringen nesten tredoblet tallet på plasser i videreutdanning. I 2016 vil over

5 000 lærere få tilbud om videreutdanning.

– Høyres og regjeringens mål er at norske elever skal lære mer på skolen. Det er mange ulike faktorer som skaper en god skole, men det aller viktigste er læreren. Faglig sterke lærere er den faktoren som har størst betydning for elevenes læring, sier kunnskapsministeren.

Nå starter kommuner og fylkeskommuners jobb med å godkjenne søknadene fra lærerne. Fristen for å godkjenne søknader er 15. mars, og etter det går de godkjente søknadene til Utdanningsdirektoratet som fordeler studieplasser.

– Jeg vil oppfordre alle kommuner til å godkjenne flest mulig søknader fra motiverte lærere som ønsker faglig påfyll, understreker kunnskapsministeren.

Vil du lese mer om vår skolepolitikk, kan du klikke her.

Ønsker du å finne en av våre politikere, kan du klikke her.

Har du spørsmål om dette temaet? Send oss gjerne en e-post.