Arkivert artikkel

Vil ha transportplan for Nord-Norge

Regjeringen har satset tungt i Nord-Norge de siste seks årene. Samferdselsatsingen er økt med 75 prosent, og skal fortsette å øke – også i nord.

–Vi skal se på hele transportbehovet i nord, fordi det er både behov og etterspørsel etter det, Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

–Vi skal se på hele transportbehovet i nord, fordi det er både behov og etterspørsel etter det, sier Høyres Helge Orten, leder av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.

Høyre vil nå bestille en såkalt konseptvalgutredning (KVU), som ser hele transportbehovet i Nord-Norge under ett. Dette arbeidet bør starte allerede i høst.

–Vi snakker da både om flytilbud, godstransport, fiskerihavner, veier og jernbane, men også om Forsvarets behov rent sikkerhetspolitisk. Dette må sees i sammenheng når vi skal bruke store penger på å forbedre infrastrukturen i nord, fortsetter Orten.

Utredningen bør, ifølge Orten, særlig ta for seg følgende:

  • Få et helhetlig bilde i den videre satsingen i landsdelen
  • Vei, jernbane, sjøtransport og luftfart
  • Godstransport
  • Persontransport
  • Reiseliv
  • Miljø/klimaperspektiv
  • Trafikksikkerhet
  • Teknologisk utvikling
  • Nordisk samarbeid på tvers av landegrenser
  • Sikkerhetspolitikk og Forsvarets behov

De siste ti årene har veksten i verdiskapningen i Nord-Norge vært dobbelt så høy som i landet for øvrig. Det finnes potensial for ytterligere vekst. Men det krever en bedre infrastruktur for både innbyggerne og næringslivet, og at vi planlegger og tenker langsiktig. I Nasjonal transportplan har regjeringspartiene lagt opp til en økning i investeringene i nord med 60 prosent.

Høyre har ikke tatt standpunkt til en eventuell Nord-Norgebane, men Orten sier at jernbane er en naturlig del av utredningen.

–I en debatt om jernbane i Nord-Norge, må vi også ta hensyn til kvaliteten på riks- og fylkesveger, hvilke godsbehov næringslivet langs kysten har, og hvordan vi skal fortsette å opprettholde et godt flytilbud. VI må se behovene i sammenheng, når vi skal bruke store penger på å forbedre infrastrukturen i nord, avslutter Orten.