Vil ha transportplan for Nord-Norge
Regjeringen har satset tungt i Nord-Norge de siste seks årene. Samferdselsatsingen er økt med 75 prosent, og skal fortsette å øke – også i nord.
–Vi skal se på hele transportbehovet i nord, fordi det er både behov og etterspørsel etter det, sier Høyres Helge Orten, leder av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.
Høyre vil nå bestille en såkalt konseptvalgutredning (KVU), som ser hele transportbehovet i Nord-Norge under ett. Dette arbeidet bør starte allerede i høst.
–Vi snakker da både om flytilbud, godstransport, fiskerihavner, veier og jernbane, men også om Forsvarets behov rent sikkerhetspolitisk. Dette må sees i sammenheng når vi skal bruke store penger på å forbedre infrastrukturen i nord, fortsetter Orten.
Utredningen bør, ifølge Orten, særlig ta for seg følgende:
- Få et helhetlig bilde i den videre satsingen i landsdelen
- Vei, jernbane, sjøtransport og luftfart
- Godstransport
- Persontransport
- Reiseliv
- Miljø/klimaperspektiv
- Trafikksikkerhet
- Teknologisk utvikling
- Nordisk samarbeid på tvers av landegrenser
- Sikkerhetspolitikk og Forsvarets behov
De siste ti årene har veksten i verdiskapningen i Nord-Norge vært dobbelt så høy som i landet for øvrig. Det finnes potensial for ytterligere vekst. Men det krever en bedre infrastruktur for både innbyggerne og næringslivet, og at vi planlegger og tenker langsiktig. I Nasjonal transportplan har regjeringspartiene lagt opp til en økning i investeringene i nord med 60 prosent.
Høyre har ikke tatt standpunkt til en eventuell Nord-Norgebane, men Orten sier at jernbane er en naturlig del av utredningen.
–I en debatt om jernbane i Nord-Norge, må vi også ta hensyn til kvaliteten på riks- og fylkesveger, hvilke godsbehov næringslivet langs kysten har, og hvordan vi skal fortsette å opprettholde et godt flytilbud. VI må se behovene i sammenheng, når vi skal bruke store penger på å forbedre infrastrukturen i nord, avslutter Orten.