Liv Aanby sin tale til Høyres Landsmøte 2016

Utenforskapet, barnefattigdom

Kjære dirigenter, Landsmøte

Per er 10 år og en recer på fotballbanen. I det siste har han skulket treningen ofte, han er unnvikende og lei seg når treneren prater med ham. En dag kommer han gråtende og sier han må slutte i fotballklubben fordi pappa ikke har råd til nye fotballsko. Idrettslaget kjøper nye sko til Per, alle får rede på det, men Per blir kjempeglad og unngår utenforskapet.

Far til Per sees ofte i kiosken leier videoer, kjøper snop og tobakk for mye mer enn skoa koster. Prioriteringer, og et sammensatt problem.

De siste fire regjeringene har alle hatt bekjempelse av fattigdom som mål. Allikevel har andelen fattige barn økt for hvert år. De siste tallene fra Statistisk Sentralbyrå viser at vi har over 92.000 fattige barn i Norge, og over halvparten av dem er innvandrerbarn. Alle med en forskjellig historie for hvorfor akkurat de er i denne statistikken.

Det å leve i fattigdom i Norge er ikke nødvendigvis ensbetydende med stor materiell nød.

For disse 92.000 barna blir utenforskapet i aktiviteter, skoleturer og bursdager noe som preger hele deres oppvekst. Mange timer med vonde følelser kan skape utfordringer i et barne- og ungdomssind.

Dette har de med seg i ryggsekken hele livet.

Vi er 1000 mennesker i landsmøtesalen. Se for dere 92 saler med fylt med fattige barn, våre barn, Norges fremtid!

Vi i Høyre er opptatt av tidlig innsats og muligheter for alle.

Regjeringen har laget en strategi med 64 tiltak for å bekjempe barnefattigdom. Flotte tiltak, men det hjelper ikke bare med en god strategi. Tiltakene må følges opp og gjennomføres av oss høyrepolitikere ute i hver eneste kommune hver eneste dag!

Kjære Landsmøte, nå har vi muligheten til å la Høyre bli det partiet som virkelig hjelper disse barna til en bedre hverdag. La oss gi dem muligheten!

Liv Aanby

Kvinnepolitisk ansvarlig for Aust-Agder Høyre