Dame som er sliten

Møre og Romsdal

Vi vil at du skal være sjef i ditt eget liv og kunne ta egne valg for deg og familien din. Vi vil at alle mennesker skal kunne bo og jobbe i Møre og Romsdal, samme om du er ung eller gammel.

Høyre vil ta vare på jorda

Plast, søppel og annet ødelegger naturen vår. Dette må vi stoppe. Høyre mener at vi som voksne må passe på naturen og miljøet slik at barn som vokser opp i dag får en like sunn jordklode som det vi gjorde. Norge har mye kyst, derfor er vi opptatt av livet i havet og vil gjøre mer for å få bort plast i havet.

Høyre vil:
Bruke biler, busser og ferger som går på strøm og gass
Passe på at dyr og planter ikke forsvinner. For eksempel sette ut flere bikuber
Rydde opp alt plasten i havet og passe på at ingen kaster mer søppel der

Høyre vil ha verdens beste skole

Alle barn er forskjellige. Noen lærer sakte og skal få litt mer hjelp til å bli bedre. Noen lærer fort og skal få flere utfordringer sånn at de kan bli enda bedre. Det er mange elever som ikke kan lese, skrive og regne ordentlig når de er ferdig på skolen. Derfor er det viktig at vi har flinke lærere som gjør skolen morsom, som hjelper deg å forstå og som gir deg den hjelpen du trenger. Dette gjelder også for de som er flinke på skolen. Alle skal få gå på en skole som gjør at du vil lære mer.

Høyre vil

At alle elever skal ha flinke og motiverende lærere
At alle skoler skal få bruke data og iPad for å gjøre det lettere å lære
At ingen barn skal bli mobbet
At du skal få velge selv hvilken videregående du vil gå på

Høyre vil at du skal få rask hjelp når du blir syk

Vi vil at du skal få god hjelp når du er syk, og at du skal få den hjelpen du trenger så raskt som mulig. Vi mener at du, sammen med foreldrene dine, skal få lov til å være med å bestemme hva slags hjelp du skal få. Vi vil også at det skal være lettere å ta gode og sunne valg i hverdagen.

Høyre vil:
Gi deg raskere hjelp når du blir syk
Gjøre mer for barn og unge som sliter med vonde følelser
At alle elever skal ha en psykolog eller helsesykepleier å snakke med
Høyre vil at du skal komme raskt og trygt hjem
Mange må bruke bil når de skal på jobb, på skolen, på fotballtrening, til legen, reise eller besøke bestemor. Derfor må vi bygge flere veier og reparere de vi har i dag. Noen steder er vi også heldige som kan ta buss og ferge. Dette er viktig for å være snillere mot miljøet, og det trenger vi mer av. Vi må ha flere busser og flere ferger sånn at flere kan velge dette i stedet for å kjøre bil, og det må bli lettere å bruke sykkel.

Høyre vil:
Ha flere busser og ferger som går oftere enn i dag
Bygge flere veier og reparere veiene vi har i dag
Bygge flere gangstier og sykkelveier
Høyre vil at du skal få en trygg og god jobb når du blir voksen
Vi må lage nye jobber sånn at alle kan få en jobb. Å ha en jobb gir deg muligheten til å ta vare på deg selv og familien din. I dag er det for mange som ikke har en jobb og gå til, og det er spesielt dumt når det gjelder unge mennesker. Høyre vil at flere mennesker skal få en jobb enn i dag.

Høyre vil:
At alle skal ha en trygg og god jobb å gå til
Hjelpe de som mister jobben og trenger hjelp til å finne en ny
Gjøre det enklere å skape nye jobber

Høyre vil at alle skal få delta på aktiviteter i fritiden

Vi har det veldig bra i Norge, med mange fritidsaktiviteter for barn og ungdom. Idrett er noe veldig mange driver med, det hjelper oss å holde oss friske og flere får være med på lek og moro sammen med andre mennesker. Vi vil at flest mulig skal kunne være med på idrett, kulturaktiviteter som kor, korps og teater, og bli inkludert i samfunnet. Hvor mye penger du har, hvem du er og hvor du kommer fra skal ikke spille noen rolle.

Høyre vil:
At kultur, idrett og frivillig arbeid skal være tilgjengelig for alle
Gi penger til lag og organisasjoner som driver med idrett og frivillig arbeid
Gjøre det lettere for alle å bruke naturen