Åtte grunner til å stemme Bodø Høyre

1. Et aldersvennlig Bodø

Vi blir stadig flere eldre, og i 2030 er vi nesten ti tusen eldre i Bodø. Samtidig blir vi færre til å ta vare på oss når vi blir
gamle. En verdig alderdom handler om å ha mulighet til å
velge det som er best for en selv. Bodø Høyre vil at eldre skal ha større valgfrihet og verdighet i omsorgen, og at de skal kunne bo hjemme så lenge de vil. Vi vil styrke
grunnbemanningen i eldreomsorgen. Mange eldre har god
helse og vi må legge til rette for at de som ønsker å bidra eller delta på tilbud, kan gjøre det blant annet gjennom godt samarbeid med frivilligheten.

2. Satse på elevene ved å satse på lærerne

Bodø-skolen må styrkes ved å gjøre riktige prioriteringer. Vi
velger å prioritere lærerne i stedet for skolemat. Bodø har ca 8000 skoleplasser og ca 6000 elever. Dette koster mye, og Bodø Høyre vil tilpasse skolestrukturen for å frigjøre mer ressurser til utvikling av innholdet i skolen. En god skole er grunnleggende for at alle barn skal kunne leve gode liv, og få frem det beste i seg selv. Det er derfor viktig å stille krav i skolen. Både til elevene, og til hvordan tilbudet blir gitt til elevene. Høyre vil prioritere en kunnskapsskole med høy faglig kvalitet, og dyktige faglærere.

3. På tide med trygg styring av kommunens økonomi

Dårlig politisk styring, og manglende prioriteringer, har ført til at Bodø kommune bruker ca. 350 millioner mer enn
sammenlignbare kommuner på å levere de samme
tjenestene. Trygg økonomi betyr også å ta vare på
kommunens medarbeidere gjennom å prioritere de viktigste oppgavene først. Bodø Høyre vil legge til rette for å øke antall innbyggere ved å legge til rette for at flere bedrifter ønsker å etablere arbeidsplasser i kommunen. Det betyr også bedre økonomi for kommunen. Derfor vil vi jobbe for å redusere utgiftene med å bo og drive næring i Bodø. Vi vil blant annet gjeninnføre bunnfradrag i eiendomsskatten.

4. Ny By. Ny utvikling.

Med utgangspunkt i eksisterende by vil Ny By åpne nye
muligheter og skape ny utvikling av både byen og omlandet i hele Bodø-regionen. Her ligger nøkkelen for å skape nye
innovative og bærekraftige arbeidsplasser med gode og
trygge nærmiljø for fremtiden! Sammen med innbyggerne vil Bodø Høyre være en aktiv pådriver for å utnytte nye
muligheter til det beste for fremtidige generasjoner.

5. Alle barn og unge skal kunne delta på fritidsaktiviteter

En meningsfull fritid for barn og unge er grunnleggende i livet. Vi vil gjøre det billigere for barn og unge å delta på
fritidsaktiviteter ved for eksempel å fjerne halleie, tilby
utstyrsleie, og sørge for at alle barn og unge kan delta på
minst én fritidsaktivitet. Høyre vil være en aktiv støttespiller for frivilligheten i Bodø. Vi vil støtte et variert og godt tilbud til barn og unge.

6. Bistå de som trenger hjelp når livet blir vanskelig!

Mange har psykiske helseproblemer i løpet av livet, på tvers av aldersgrupper, og i alle deler av befolkningen. Bodø Høyre vil sørge for gode lavterskeltilbud, som for eksempel Villa Vekst, for de som sliter med psykiske helse, eller vold- og rusproblematikk. Arbeidet mot mobbing og for økt toleranse skal intensiveres. Bodø Høyre vil aktivt søke et samarbeid mellom kommunen og ulike organisasjoner som Frelsesarmeen og Kirkens Bymisjon.

7. Flere skal kunne eie sin egen bolig

En enslig sykepleier hadde i 2022 kun råd til ca. 18 % av
boligene i Bodø. Høyre mener at muligheten til å ha et godt
sted å bo er grunnleggende i livet for alle. Kostnadene ved å bo i Bodø må reduseres, og vi vil legge til rette for at flere får mulighet til å eie sin egen bolig. Vi vil føre en aktiv
boligpolitikk hvor flere kan tilbys Startlån, og hvor vi
samarbeider med byggenæringen for å få til økt boligbygging.
Bodø Høyre vil jobbe for å fjerne unødvendige lokale krav og
hinder som bidrar til å øke byggekostnadene.

8. Blågrønn utvikling!

Bodø har vokst frem basert på mulighetene som havet gir. En smart og miljøvennlig utvikling av Bodø må ta utgangspunkt i mulighetene både til havs og på land. Havet rundt Bodø gir muligheter for viktig sjømat og arbeidsplasser knyttet til dette ikke minst i kommunens ytterkanter. Høyre vil legge til rette for utvikling av nye muligheter i havet som for eksempel lukket sjøbasert fiskeoppdrett, dyrking av tang, tare og alger. For å sikre Bodø tilgang til ny energi for fremtiden vil vi jobbe
for et forbedret strømnett og utvikling av ny energi der det
ligger til rette for det. Kombinert med effektiv energibruk og smart teknologi vil dette gi grunnlag for nye arbeidsplasser og boliger i det grønne skiftet.

Finn ditt nærmeste valglokale

Du kan forhåndsstemme fra 10. august til og med 8. september. I denne perioden kan du stemme i valglokaler over hele landet. Se oversikt over lokale valglokaler og åpningstider her:

Valgdagene i år er søndag 10. september og mandag 11. september. På valgdagen(e) må du stemme i Bodø kommune. Se oversikt over lokale valglokaler og åpningstider her:

Husk å ta med legitimasjon når du skal stemme. Godt valg!