Høyre største parti i Viken

På en meningsmåling for fylkestingsvalget i nye Viken får Høyre en oppslutning på hele 32,8%! 1000 personer fra Akershus, Buskerud og Østfold er intervjuet i målingen som viser at Høyre er det klart største partiet, samtidig som Arbeiderpartiet går kraftig tilbake. Høyre er med dette for første gang større enn Arbeiderpartiet.

I den første Viken-målingen som har blitt tatt opp, viser velgerne at de har tillit til Erna og hennes prosjekt om å skape et bærekraftig velferdssamfunn, sier Anette Solli, fylkesordfører i Akershus.

Solli fortsetter: - Høyre er det klart største partiet på denne målingen, og viser at velgerne ønsker en regjering som er opptatt av å skape nye jobber. Målingen viser at det er jevnt mellom blokkene, og vi vil kjempe hver dag frem til valgdagen i september neste år for å sikre velgerne et styringsdyktig flertall på borgerlig side.

Leder i Buskerud Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, er takknemlig for velgernes tillit og påpeker at Høyre i Viken vil fortsette å jobbe videre med viktige politiske saker for innbyggerne.

– Dette er selvsagt gledelige tall som inspirerer oss til videre arbeid, men samtidig må vi ikke glemme at det er lenge til valget. Vi må bare jobbe videre med de sakene som er viktige, skole, helse og infrastruktur. Viken blir en mulighet for oss til å se på ting i et større perspektiv, sier Ørmen Johnsen.

Viken gir mange nye muligheter for utvikling av hele regionen og for bedre tjenester til innbyggerne. Denne meningsmålingen gir god inspirasjon i det videre arbeidet med det politisk programmet og valgkamp for Høyre til fylkestingsvalget 2019 i Viken.

Dette er gode nyheter for Østfolds befolkning, nå skal vi jobbe hardt for at innbyggerne skal bo i et Høyre-styrt fylke for første gang på nesten 30 år, sier Simen Nord, Østfold Høyres gruppeleder i fylkestinget.

Undersøkelsen er utført av Sentio Research AS på oppdrag fra Akershus Høyre. Undersøkelsen ble utført mellom 20. – 28. august 2018. 1000 personer ble intervjuet. Det er trukket et representativt utvalg av befolkningen over 18 år i Viken. 240 (24%) fra Buskerud. 252 (25,2%) fra Østfold. 508 (50,8%) fra Akershus.

PARTIBAROMETER VIKEN
Parti Valg 15 2018 Differanse