Nordavind fra alle kanter?

Jo da, ingen ting er så bra at det ikke kan bli bedre.
Og fra ulike hold kommer ganske skarpe angrep mot regjeringen og alt det den står for. Spesielt går våre tidligere samarbeidspartnere i Senterpartiet sterkt ut mot det meste av det som kommer fra Høyre og Fremskrittspartiet.

Er det så ille som enkelte hevder? Ønsker virkelig regjeringen å kjøre «gamle Norge» rett i grøfta? Nedlegges det gårdsbruk som aldri før og øker importen av mat og går inntektene nedover i norsk landbruk? Har virkelig lederen i Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum fått rett i sin spådom (VG august 2012) om at norsk fårikål «kun blir et minne fra gamledager» i fall H og FrP kom til makten. Selvfølgelig ble det ikke slik.

Fra talerstolen i kommunestyre her i Sigdal nevnte jeg for en tid tilbake noen positive tall for landbruket i forbindelse med en debatt om landbrukssaker, men fikk raskt svar. Nei, de positive resultatene i landbruket skyltes ikke sittende regjering ble jeg fortalt, det skyltes det gode været de siste årene. Ja, la oss for all del prise det gode været, men la oss være ærlige på at det også har skjedd en god utvikling for landbruket, blant annet en inntektsutvikling vi selvfølgelig er glade for.

Det fordi under denne regjeringen har bøndenes inntektsvekst vært vesentlig høyere enn for andre grupper. For perioden 2014 til 2017 prognostiserer jordbruksavtalen med en vekst på nesten 20 prosent. Selvforsyningsgraden, som falt med forrige regjering fra 53 til 47 prosent, har med denne regjeringen gått opp 3 prosent, fra 47 til 50 prosent.

Det har vært en økning i det grovfôrbaserte husdyrholdet, som for eksempel lammekjøtt, som for første gang på tiår ikke lenger har importbehov for å dekke markedet. Jordbruksproduksjonen i Norge er mangfoldig, og plante- og husdyrproduksjonene hadde en verdi på 31,7 milliarder kroner i 2015. Det siste tiåret har det samlede produksjonsvolumet i jordbruket økt med 2,8 prosent. Regjeringen har gitt bøndene handlingsrom til å utvikle gårdene og styrket grunnlaget for økt produksjon. Det bør vi også være glade for.

Reduksjonen i antall gårdsbruk flater ut. Under forrige regjering ble det lagt ned cirka 1000 bruk per år, med denne regjeringen er tallet cirka 800. Fortsatt for mange spør du meg, men tross alt ser vi en oppbremsing. Tine Norske Meierier går rimelig godt og i gjennomsnitt ble det utbetalt 97 000 kroner til hver melkebonde bare i bonus i 2016, det er da litt flott er det ikke? Investeringsnivået er høyt og det er optimisme hos mange bønder, det er bra. Tallet på konkurser har alltid vært lavt i jordbruket – nå er det rekordlavt noe vi alle også er glade for. I Sigdal bygges ikke så mange nye hus per år. Men, desto mer gledelig er det å registrere at flere våningshus på gårdene er blitt bygget eller eldre hus blir totalt renovert. Det tar jeg som et tegn på at det er «rimelig fornuftige tider»?

La oss være glade for det som går godt og samarbeide om det som kan bli bedre.

Bård Sverre Fossen
Gruppeleder (H)

Innlegget ble først publisert i Bygdeposten.