Putin ødelegger jorden vår

Indianerne har ett ordspråk: «Vi arver ikke jorden av våre foreldre, vi låner den av våre barn».

Linnea Ottem-Holmsten, 1.nestleder for Øvre Romerike Unge Høyre

Nå pågår det en krig mellom Ukraina og Russland. Dette er en brutal aggresjonskrig som går ut på at Putin vil sette inn ett regime som støtter Russland. Konsekvensene er fatale og verre skal det bli.

Men det vi er bekymret for er hva som skjer etter at krigen er over. Og hvilken situasjon vi er i da. Om ikke lenge så skal en ny generasjon overta denne tilstanden i Europa. Det ser ut til at vi skal ta over en verden der antall utfordringer har skutt i været.

Hvordan skal vi klare å løse dette?

En fungerende forsvarsallianse

Vi må ikke være naive. Når en krig startes av ett land med vetorett i FN, så blir FN spilt helt ut på sidelinjen. Vi trenger sterke politiske allianser og forsvarsallianser utenfor FN. NATO må styrkes. EU må styrkes. Asiatiske allianser må styrkes.

Når vi snakker om å styrke disse alliansene så mener vi både militært, materielt og ikke minst demokratisk, moralsk og etisk. Vi må stå på trygg grunn med gode verdier.

Plan for handling

Når ungdommen tar over så må vi gjøre det bedre enn denne generasjonen. Vi har sett og fulgt med på utviklingen i Russland, men man griper ikke inn før lenge etter at invasjonen er et faktum. Unge Høyre snakket om dette lenge før krigen skjedde, vi mener det bør åpnes for å starte sanksjoner mye tidligere i slike tilfeller. Vi må også jobbe med å forebygge at diktatorer og diktatoriske styrer oppstår. Flest mulig land må med i dette arbeidet.

Demokrati

Demokrati er den beste løsningen på å ha et trygt og godt samfunn, vi må aldri glemme verdien av dette. Demokratier er løsningen på å motarbeide diktaturer, vi må gi mer makt og frihet til innbyggerne våre. Og vi må jobbe hardt for å øke antallet demokratier i verden igjen.

Samtaler mellom ungdom

Samtaler mellom ungdommer på tvers av landegrenser er effektivt. Høyre er for samarbeid mellom land. Vi har ett aktivt program for internasjonalt samarbeid mellom ungdommer i politikken.

Ett eksempel er hvor aktive Unge Høyre er i debatten, Norges bidrag og handling for å hjelpe Ukraina startet med Ola Svennebys (Leder Unge Høyre) deltagelse i Debatten på NRK. Dette viser at ungdom tar opp kampen. De voksne fulgte etter, til slutt. Dette er noe vi må fortsette med og forsterke. Det viser hvor stor innflytelse ungdom kan ha, dette må vi bygge videre på.

Nå har vi sett på noen måter ungdommen kan og må bidra på når den nye generasjonen overtar. Unge Høyre håper vi klarer å få verden på en bedre kurs på mange måter. Vi er positive, vi mener at vi komme til å klare det. Vi har stor tro på dagens ungdom, oss selv. Men dagens voksne må tillate oss å få erfaringene og de må tillate oss å få påvirke dagens politikk.

Jeg slutter der jeg begynte: «Vi arver ikke jorden av våre foreldre, vi låner den av våre barn». Putin er dermed en av de verste foreldrene i verdenshistorien.