Status BPA i Eidsvoll

Brukerstyrt personlig assistanse (BPA) er en alternativ måte å organisere kommunale helse- og omsorgstjenester på, herunder personlig assistanse som blant annet praktisk bistand og støttekontakt.

De fleste mennesker ønsker å leve frie og selvstendige liv. Dessverre møter mange med nedsatt funksjonsevne hindre som gjør det vanskeligere å jobbe, bo som man vil eller å delta og medvirke aktivt i samfunnet på lik linje med andre.

BPA skiller seg ut fra den mer tradisjonelle tjenesteproduksjonen ved at det er den funksjonshemmede selv som bestemmer hvordan assistansen skal være. BPA kan også gis til funksjonshemmede barn som et alternativ til avlastning. I slike tilfeller er det foresatte eller andre nærstående som fungerer som arbeidsleder for ordningen.

BPA gir funksjonshemmede muligheten til å leve et mest mulig normalt liv på lik linje med alle andre. Høyre ser derfor på BPA som et tilbud som gjør det mulig for alle å leve frie og selvstendige liv. BPA er også et viktig likestillingsverktøy, ettersom den eliminerer barrierer og muliggjør deltakelse på alle samfunnsarenaer. Ordningen er også et viktig ledd i å etterleve FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne.

Tidligere var tilgjengeligheten på BPA avhengig av hvor du bodde. Høyre i regjering sørget for å sikre frihet og selvstendighet for mottagerne av tjenester ved å rettighetsfeste Brukerstyrt Personlig Assistanse.

Navnet på ordningen er ikke tilfeldig. Rettigheten skal være BRUKERstyrt og PERSONLIG. Hensynet til den som mottar tjenesten skal stå øverst.

BPA er også iht Helse og Omsorgsdepartementet en alternativ måte å organisere kommunale helse og omsorgstjenester på. En slik alternativ møte å organisere tjenestene på krever økonomi til å gjøre det. Kommunene ble derfor kompensert for dette med ekstra frie midler. Det spiller heller ingen rolle om tjenesten leveres av kommunens egne ressurser eller et privat alternativ. Rettigheten tilhører mottager.

Høyre har bedt om å få klarhet i status for BPA i Eidsvoll, se interpellasjon og svar fra Ordfører nederst i artikkelen.

Årsaken er at selv om BPA som lovfestet rettighet er gitt, så finnes det store rom for innovasjon og praktisk tilrettelegging i den enkelte kommune. Det er både bedre og billigere å levere tjenester direkte slik at de som mottar tjenesten kan leve så fulle liv som mulig, når alternativet er institusjon og tap av livskvalitet og funksjon.

Dette rommet for tolkning og ulik praksis i den enkelte kommune må forstås og styres av våre folkevalgte, og da innenfor rammen av intensjonen bak BPA.

Høyre vil fortsette å sette fokus på BPA i Eidsvoll, og og vi vil drive fram innovasjon og praktisk tilrettelegging i tjenesteleveransene, til det beste for de som mottar tjenestene.