Anette Netteland Dybvik, kandidat til Bergen bystyre

- Det blir feil å straffe elevene

Publisert: BA 30. november 2014
Russen vil ha omvalg av russestyre. Nå tar Høyre saken opp i opplæringsutvalget i Hordaland fylkeskommune.

For tre uker siden ble russens hovedstyre i Bergen valgt. Bare tre skoler stilte, med totalt syv representanter; Stend videregående skole, Bergen Katedralskole og Sandsli videregående skole.

Hovedrussestyret har ansvar for å organisere russetiden for russen i Bergen.

SAMLER INN UNDERSKRIFTER

Torsdag skrev BA om avgangselever ved ulike skoler som er svært misfornøyde med måten valget er blitt gjennomført på. Årsaken er at mange elever ikke fikk beskjed om valg av nytt russestyre.

– Dette er noe vi reagerer sterkt på. Vi fikk ikke beskjed om valget. Vi har også snakket med representanter fra russestyrer på andre videregående skoler i Bergen. De har heller ikke fått informasjon om valget, sier Halvor Teigland, som er medlem i russestyret ved Amalie Skram videregående skole.

Elevene vil ha omvalg, men fylkesdirektør for opplæring, Svein Heggheim, sier at det er uaktuelt da et nytt russestyre allerede er valgt. Han sier også at informasjonen ble lagt ut på fylkeskommunens nettside som vanlig.

Nå har elevene startet underskriftskampanje der over 650 elever har sagt at de ønsker omvalg. Underskriftene vil de levere til opplæringsdirektøren.

I tillegg ønsker Anette Netteland Dybvik (H) ta opp saken i Opplæringsutvalget- og helseutvalget kommende tirsdag.

– Jeg kommer til å ta opp saken for å få belyst hva som egentlig har skjedd i denne saken. Det kan diskuteres hvor viktig valg av hovedrussestyre er, men for mange elever betyr det mye. Jeg synes det er svært uheldig dersom ikke alle som ønsker det får stille til valg. Det blir feil å straffe elevene for at de ikke får informasjon, sier Dybvik som selv var russ i 2010.

REELL PÅVIRKNING

Foreløpig er hun usikker i hvilken grad opplæringsutvalget kan regulere hva fylkesadministrasjonen gjør.

– Jeg ønsker å se på muligheten for å arrangere et omvalg, men er foreløpig usikker på om vi har myndighet til å gjøre det, sier hun.

– Jeg mener det må være reell konkurranse om vervene i et russestyre på samme måte som det er i en annen konkurranse. Det bør være en åpen demokratisk prosess. Det har det ikke vært.

Dybvik sier at selv om saken ender med at det ikke blir omvalg, blir det viktig å få på plass en ordning slik at alle elevene blir informert om valg av russestyre i årene fremover.

– Dagens ordning fungerer ikke godt nok, påpeker hun.