Lars Erik Kleiven,  kandidat til Bergen Bystyre

En krigserklæring mot ungdom

Publisert BT 24. juli 2015

Det er ille for den hardtarbeidende eleven som ikke får utviklet sitt faglige talent, bare fordi foreldrene har «feil» postadresse.

Er du forelder til noen som skal begynne på videregående skole til høsten, eller kanskje du selv er elev? Da vil årets fylkestingsvalg bli avgjørende for deg. Etter at KrF signerte en «intensjonsavtale» med Arbeiderpartiet og Senterpartiet, offentliggjorde de også at dersom vi får et fylkestingsskifte vil fritt skolevalg stå for fall. Hvem går dette utover? Elevene.

Ordningen med fritt skolevalg betyr tre ting: Skolene får nå elever fra hele fylket, og på den måten større mangfold. Elevene får selv finne den skolen de vil trives på og hvor de kan utvikle sine talenter. Sist men ikke minst må skolene kjempe om elevene, gjennom å bedre både trivsel og fagmiljø. Ordningen har med andre ord flere positive effekter som i sum skaper en bedre skole, og gir elevene i Hordaland bedre muligheter til å lykkes.

Dessverre er det ikke alle som er enig i at elevene fortjener å få velge skole selv. Hordaland Arbeiderparti med støtte av Sp og KrF, ser ut til å mene at det er byråkratene og ikke elevene selv som vet best. Dette er ikke bare en fornærmelse, men en krigserklæring mot dagens unge.

Venstresidens eneste argument går på at det finnes tilfeller hvor man ikke alltid får førsteønsket, og derfor må på andre- eller tredjevalget. Det finnes av og til ikke plass til alle søkerne på enkelte av skolene, og jeg skal ikke hevde at dagens ordning er helt perfekt. Det jeg derimot tar meg friheten til å påstå er at flere elever får førstevalget sitt gjennom fritt skolevalg enn dersom byråkratene velger for dem. Motstanderne trekker frem enkelthendelser hvor man har endt opp med noen minutter lenger skolevei. Jeg mener det er minst like ille for den hardtarbeidende eleven som ikke får utviklet sitt faglige talent, bare fordi foreldrene har «feil» postadresse.

93 prosent kommer inn på sitt førstevalg, og det er for meg ubegripelig hvordan Ap kan tro at 100 prosent av elevene ønsker å gå på sin nærskole. Enten så har vi fritt skolevalg eller så har vi det ikke. Så enkelt er det.

Kjære foreldre og elever: Årets fylkestingsvalg blir avgjørende for fritt skolevalg. Ikke la muligheten til å påvirke utfallet glippe. Hilsen tidligere elev som selv har mye å takke fritt skolevalg for.