Anette Netteland Dybvik
Anette Netteland Dybvik, kandidat til Bergen Bystyre

Rosa-politikere med gammelt nytt

Publisert: BT 06. jun 2015

Det nye paritet Feministisk Initiativ lanserer flere forslag som allerede er vedtatt politikk i Bergen.

Jeg vil ønske Feministisk Initiativ velkommen til bypolitikken. På tirsdag lanserte de en feministisk timinuttersby, med kritikk mot fokus på asfalt. Bergen Høyres politikere har engasjert seg for en utbedring av E16 til Voss, men jeg kan trygt si at det ikke handler om asfaltpolitikk eller økt bilbruk - men om sikkerhet på en svært viktig strekning.

Bybanen har preget politikken, men om den faller under asfalt, er jeg spent på FIs løsninger for kollektivtransporten. Timinuttersbyen er forøvrig veldig lik «Gåbyen» som byrådsleder Martin Smith-Sivertsen har lansert.

Deres ti punkt for feministisk byutvikling er veldig lik dagens politikk. I dag reduseres antall parkeringsplasser i sentrum, mens det reguleres for bildeling og sykkelparkering. Flytting av Dokken, Bygarasjen og Godsterminalen er få i bystyret imot, sistnevnte er på vei. Vi vekker også nye grøntareal til live ved Løvstien, mens vi har bevilget ti millioner kroner til nye sykkelveier.

Dispensasjoner i byutviklingen sikrer faktisk fortettingen som FI virker opptatt av, og antall dispensasjoner vil gå ned med ny arealplan. Vi etablerer 400 nye kommunale boliger innen 2020, og flytter 200 boliger fra belastede områder.

Diskriminerende reklame er vi alle imot. Men om de er imot all reklame, og vil takke nei til bysykler, offentlige toaletter og bymøbler, er Høyre uenig. Så hva er nytt fra disse rosa-politikerne? Lite. FI lanserer flere forslag som er vedtatt politikk i Bergen. Vi ønsker dem derfor velkommen etter.