Alle skal lære å lese i Halden

1 av 5 elever i Halden kan ikke lese og skrive skikkelig etter 10. klasse. Det vil Høyres Fredrik Holm gjøre noe med.

Halden Høyres ordførerkandidat, Fredrik Holm, liker ikke påminnelsen vi får i dagens NRK-sak hvor Halden trekkes frem som et eksempel. Alt for mange elever i Norge går ut av ungdomsskolen uten å kunne lese og skrive skikkelig. Halden er dessverre dårligere enn landsgjennomsnittet.

-1 av 5 elever i Halden kan ikke regne med å lese, skrive og regne skikkelig når de går ut av grunnskolen. Det kan vi ikke akseptere. Det å kunne lese ordentlig er den viktigste faktoren for å fullføre videregående skole og leve et godt liv. Det viktigste vi vil gjøre er å satse på de ansatte i skolen siden det er de som har kompetansen, sier han.

Han er klar på hva som er målet for partiet dersom de får makt etter årets valg.

-Vi skal skape Østfolds beste skole og det første vi skal gjøre er å sørge for at alle kan lese og skrive skikkelig når de går ut av grunnskolen.

For å få til dette vil Halden Høyre børste støvet av målet om at alle skal kunne lese innen utgangen av andre klasse, samtidig ønsker Halden Høyre at politikerne skal ha mer kunnskap og en tettere oppfølging av situasjonen i haldenskolen. Ved å kartlegge ferdighetene etter andre klasse vil man kunne plukke opp de som trenger en ekstra dytt for å knekke lesekoden slik at man hjelpe dem tidlig.

-Med en felles kartlegging etter andre trinn kan man sette inn tiltak tidlig. Det kan for eksempel være perioder med intensive lesekurs. Vi skal heller ikke være redde for å nivådele klasser i perioder slik at man kan tilby reell tidlig innsats for de som trenger det.

Hvert år presenteres det en kvalitetsrapport for haldenskolen. Denne blir ofte behandlet som én av mange saker i et langt kommunestyremøte. Hvis Fredrik blir ordfører, ønsker han en mye grundigere politisk samtale om skolen

-Kvalitetsrapporten bør diskuteres i et eget møte, eller i et møte bare med saker som handler om undervisning og oppvekst. Kommunestyret har et tungt ansvar som skoleeier. Jeg vil at kommunestyret skal ta denne jobben på enda større alvor. I kvalitetsrapporten kan vi følge opp målet om leseferdigheter etter andre klasse og utviklingen i ferdigheter opp mot det nasjonale gjennomsnittet.

Fredrik er allikevel klar på hvem som står i dette i hverdagen. Det er de ansatte i skolen som skal gjøre jobben, men at de som er politikere i Halden må være mer interessert i skolehverdagen i fremtiden

– Som politikere må vi jobbe for å gi de voksne i skolen tid til å være fagpersoner. Da må vi prøve å redusere det administrative arbeidet til et minimum. Hvis kravene til rapporteringen er for omfattende er det kanskje noe vi må drøfte sammen med stortingspolitikerne våre, avslutter han.