Halden Høyre heier på de som tenker nytt i eldreomsorgen

I Halden Arbeiderblad den 20. april kan vi lese om Marie Montelius som vil bygge 200 eneboliger og butikk på Grimsrødhøgda.

-Slike initiativer trenger Halden! sier Høyres ordførerkandidat, Fredrik Holm.

For Høyre er flere nye boliger en viktig sak. Når dette kombineres med en idé om boliger tilrettelagt for eldre så har vi en gyllen mulighet til å sette en ny standard i Halden. I årene fremover blir vi stadig flere eldre, vi må tenke nytt om hvordan vi skal sørge for at Halden er en by hvor man kan leve godt hele livet.

-Vi i Høyre har tatt kontakt med utbyggerne for å se på hvordan kommunen kan være med på dette prosjektet», sier Fredrik, og forsetter: Bergheim ligger et steinkast unna og med et slikt prosjekt kan det bli lettere å skape et godt dagtilbud for de eldre der de bor.

Prosjektet er også såpass stort at det blir plass til forskjellige typer boliger. Marie nevner for eksempel førstegangskjøpere. -Det er fantastisk å bygge gode bomiljøer hvor forskjellige typer mennesker møtes på tvers av bakgrunner. Det er ingenting som gir livskvalitet som menneskelig kontakt, påpeker Fredrik.

Han viser blant annet til Stavanger hvor man har hatt flere slike prosjekter de siste årene og viser blant annet til prosjektet på Vålandstunet.

-Vi skal lære av de som har fått det til og jeg vil ta kontakt med Stavanger kommune for å høre litt mer om hvordan de jobber der. Han understreker også at dette ikke er et kommunalt prosjekt, men at vi ønsker å støtte opp om det gode initiativet til MBE utvikling.

Han ser også for seg at kommunen kan lære mye når man forhåpentligvis kommer i gang med prosjektet. I 2020 kom presenterte institutt for samfunnsforskning (SINTEF) en rapport, «Bo hele livet». Den sier at det kan gjøres mye med utformingen av boliger som gjør det lettere for eldre å bo hjemme.

-Hvis Marie lykkes med dette prosjektet kan vi lære mer om hvordan man lage moderne tilpassede boliger for eldre. Kanskje dette kan overføres til andre eldre som bor hjemme.

Han lanserer idéen om en «eldrevaktmester» i Halden som kan hjelpe til med dette.

-Vi vil se på hva det vil koste med en vaktmester for eldre i Halden, men dette kan være et tiltak som både gir bedre livskvalitet og er økonomisk lønnsomt også på ganske kort sikt ved at flere kan bo trygt hjemme.

Dette forslaget kom først fra Eldrerådet i Tromsø, men nye og bedre løsninger er til for å deles.

-Vi gleder oss til den videre kontakten med Marie og MBE-utvikling og tror dette kan bli veldig positivt for Halden, avslutter Fredrik optimistisk.