Ni grunner til å stemme Haugesund Høyre i 2023

1. Gode liv i Haugesund, hele livet

Det skal være godt å bli gammel i Haugesund. Vi har visst lenge at eldrebølgen kommer, men ingenting er gjort. Vi vil prioritere å bygge et nytt og moderne sykehjem og være garantisten for at ektepar og samboere får bo og leve sammen på sykehjem. Folkesykdommen demens må tas på alvor, og vi må forebygge og tilrettelegge for å i større grad holde sykdommen på avstand. Høyre vil at man skal ha et godt liv i Haugesund, hele livet.

2. Nullvisjon mot ensomhet

Fire av ti som er over 80 år, føler seg ensomme. Slik kan vi ikke ha det i Haugesund. Høyre vil sammen med de eldre, og byens rike frivillighet, skape aktivitetstilbud, møteplasser og arenaer for gode hverdager. Ingen skal føle seg ensom i Haugesund.

3. Prioritere kunnskap for å skape Rogalands beste skoler

Det er for store forskjeller mellom skolene i Haugesund.  Både den fysiske tilstanden, men også innholdet i den. Mellom enkelte skoler i vår kommune er det i dag faktisk så mye som hele to alderstrinn i kunnskapsnivå i forskjell mellom barn som av samme alder. Det er ikke godt nok. Vi vil skape Rogalands beste skoler, og da må vi prioritere kunnskap over skolemat.

4. Vi er på lag med de som vil skape noe

Gode lokalsamfunn bygges nedenfra og opp. Vi er avhengige av folk og næring som ønsker å bidra med å realisere sine mål og drømmer. Derfor vil vi lytte til bedriftenes behov og spille på lag med de som ønsker å satse i Haugesund. Målet må være at alle som vil skape noe i kommunen vår, skal få muligheten til det. Vi vil prioritere raskere saksbehandling, tilby næringsarealer i alle bydelene og holde de kommunale avgiftene så lave som mulig.

5. Et levende Haugesund…

Vi har som mål å tiltrekke oss 1 million turister årlig. Det skal vi gjøre gjennom en kombinasjon av oppgradering av byen, opparbeiding av nye attraksjoner og etablering av byen som et konsert- og konferansesenter. Det er på tide å få fart på oppgraderingen av Haraldsgata, og binde den tettere sammen med indre kai. Vi vil også jobbe for at sentrum skal bli en mer attraktiv destinasjon for konserter, konferanser, festivaler og andre publikumsarrangementer. Videre vil vi bygge opp lokale attraksjoner, som utkikkspunkter på Steinsfjellet, Vardafjellet og Kyststien.

6. …med levende bydeler

De siste åtte årene har vi hatt lav befolkningsvekst i Haugesund. Mange som søker hjem for å etablere seg i ny enebolig, har blitt tvunget til å flytte på den andre siden av kommunegrensa. Høyre vil tilby tomter for utvikling av nye eneboliger, og sørge for levende lokalsamfunn i hele kommunen – fra Sakkestad i sør, til Nordbygdene i nord og Røvær i vest. Det mener vi er et viktig grep for å få nye, unge tilflyttere, samtidig som vi opprettholder de viktige lokale barnehage- og skoletilbudene.

7. Regionbyen Haugesund

Haugesund er byen for langt flere enn kommunens innbyggere, og den posisjonen må vi ta på alvor. Vi skal være brobyggeren i regionen og initiativtaker til regionalt samarbeid. Vi går inn i en tid med både store utfordringer og muligheter. Haugesund Lufthavn, Haugaland Næringspark, Utsira Nord, Rogfast og E134 representerer noen av disse. Vi skal løfte blikket og jobbe sammen, også opp mot sentrale myndigheter, på vegne av både folk og næringsliv.

8. Tilgjengeliggjøre perlene våre

Vibrandsøy er en av byens fineste perler, men den er ikke tilgjengelig for hvermansen. Høyre vil ta ansvar for at øya blir mer tilgjengelig, slik at flere kan nyte landskapet, badeplassene og kystkulturen. Likedan er det naturlig å se på en forlengelse av kyststien fra Kvalsvik, nord til Hagland, og sørover langs sundet. Høyre vil også etablere flere hverdagsturer i hele byen og fullføre turstien rundt Eivindsvannet.

9. Folkets stemme

Høyre skal være folkets stemme inn mot kommunen, ikke kommunens stemme ut mot folket.

Finn ditt nærmeste valglokale

Du kan forhåndsstemme fra 10. august til og med 8. september. I denne perioden kan du stemme i valglokaler over hele landet. Se oversikt over lokale valglokaler og åpningstider her:

Valgdagen i år er mandag 11. september. På valgdagen må du stemme i Haugesund kommune. Se oversikt over lokale valglokaler og åpningstider her:

Husk å ta med legitimasjon når du skal stemme. Godt valg!