Politikk

Høyre gjør Norge klar for fremtiden. Verden forandrer seg i et tempo vi aldri før har opplevd. Da er det vårt ansvar å ta vare på velferden for alle. Høyre her i din kommune og i regjering jobber hver dag for å fornye, forenkle og forbedre. Det dreier seg om din velferd. Det betyr noe om Høyre styrer her i kommunen.

Du kan laste ned hele programmet til Eidskog Høyre her, eller lese videre under.

Våre hovedsaker

En ansvarlig økonomisk politikk tilpasset kommunens økonomi

Helse og omsorg

Næringsutvikling og miljø

Skole

.

• Vår visjon
    Eidskog Høyre vil at vår kommune skal videreutvikles til et lokalsamfunn som vil fortsette med å være et trygt og trivelig sted å bo, arbeide, gå på skole og tilbringe sin fritid for alle innbyggerne i hele kommunen.
  • Skole og oppvekst
    Vi skal ha et oppveksttilbud med høy kvalitet som gir våre barn og unge et best mulig grunnlag for videre utdanning og livet som voksne. Arbeidet med å redusere frafall i den videregående skolen og hindre at sosiale ulikheter går i arv må starte i barnehagen. Læreren er den viktigste ressursen for å lykkes i skolen.
  • Helse og omsorg
    God kvalitet i omsorgstjenestene er avhengig av kompetente og motiverte ansatte i en velfungerende organisasjon. Alle som trenger hjelp til å klare seg i hverdagen skal ha trygghet for at de får hjelp når de trenger det. Forebyggende tiltak, tverrfaglig innsats og innbyggernes behov vektlegges.

• Næringsutvikling

En av forutsetningene for bosetting og utvikling i Eidskog kommune er tilgang på arbeidsplasser. Dette kan være arbeidsplasser i kommunen eller i pendleravstand fra kommunen. Det er derfor viktig at kommunen også har en aktiv og positiv holdning til næringslivet i hele regionen.

For å etablere flest mulig arbeidsplasser i Eidskog, bør dette skje gjennom to hovedlinjer:
    • Det viktigste er å legge til rette for eksisterende bedrifter, inkludert skog- og jordbruksvirksomheter.
    • Motivere og stimulere til nyskaping og entreprenørskap
  • Samferdsel
    Gode kommunikasjonsløsninger tilpasset behovet er vesentlig for alle lokalsamfunn, også for Eidskog. Næringslivet trenger veger som holder mål i forhold til bl.a. tungtransport. Innbyggerne for øvrig har behov for tilgang til offentlig kommunikasjon som et alternativ til privatbil. God kommunikasjon forutsetter samarbeid på alle nivåer for å få til de beste løsningene.
  • Trygge lokalsamfunn

Eidskog Høyre vil at vår kommune skal videreutvikles til et lokalsamfunn som vil fortsette med å være et trygt og trivelig sted å bo, arbeide, gå på skole og tilbringe sin fritid for alle innbyggerne i hele kommunen.