Høyre vil beholde Fitjar videregående skole

Høyres gruppeleder på fylkestinget, Mona Røsvik Strømme, og fraksjonsleder for komité for opplæring og helse på fylkestinget, Christer Lilleskare Olsen besøkte i dag sammen med gruppesekretær Karsten Sprenger Fitjar videregående skole.

Fitjar videregående skole er foreslått nedlagt i forslaget til skolebruksplanen 2017-2030 som Hordaland fylkeskommune har sendt ut på høring. Høyre sin fylkestingsgruppe vil gå inn for at Fitjar videregående får fortsette som en utmerket skole som leverer ettertraktete elever til blant annet restaurant- og hotellindustrien.

Gruppeleder Mona Røsvik Strømme gjorde det tydelig til både rektor og ordfører Wenche Tislevoll at denne skolen må bestå. Saken skal opp i behandlet i fylkestinget i oktober og Høyres gruppe på fylkestinget kommer altså til å være tydelig i at denne flotte skolen ikke bør legges ned.

Delegasjonen fra Hordaland Høyre fikk en grundig og god presentasjon av rektor Leif Helge Engelsen og ble informert om de flotte gjennomføringstallene og den høye trivselen blant både elever og ansatte. Fitjar videregående er kjent for den gode støtten til elever og har dermed drastisk redusert fravær og er nå blant skolene i Hordaland med best resultat.

Les mer om besøket til Fitjar i Fitjarposten.

Foto: Håkon C. Hartvedt / Fitjarposten