Tre unge ordførere i Sunnhordaland

Dessverre ble valgresultatet i kommune- og fylkestingsvalget i Hordaland lavere enn forventet. Mange kommuner i Hordaland har de siste fire årene vært styrt av dyktige Høyre ordførere og partiet har stått for en styringsdyktig og ansvarlig politikk. Selv om lokallagene har drevet god valgkamp, var dette for en del kommuner ikke nok for å overbevise velgerne.

Heldigvis er det fremdeles en god del kommuner i Hordaland som får en Høyre ordfører i årene som kommer. Ordfører Wenche Tislevoll fortsetter i Fitjar. Med et valgresultat på 40,3% er det tydelig at ansvarlig Høyre politikk er det som innbyggerne i Fitjar ønsker. Også ordfører i Sund, Kari Anne Landro, og ordfører Karstein Totland i Masfjorden har fått fornyet tillit.

I tre nye Høyre styrte kommuner er det den yngre generasjonen som har fått tillit til å styre kommunen i årene som kommer. Bakeren Peder Sjo Slettebø blir ny ordfører i Kvinnherad (34,9%), mens rådgiver til næringsminister Monica Mæland, Morten Storebø, blir ordfører i Austevoll (37,8%). Den aller yngste ordføreren i Hordaland og kanskje også i Norge blir den nye ordføreren på Tysnes, Kåre Martin Kleppe. Han er bare 22 år, men han er klar for å styre kommunen med 2800 innbyggere.

På Fedje er Høyre også den store vinneren (33,4%). Høyre har overtatt plassen fra Arbeiderpartiet som det største partiet, og mest sannsynlig overtar Stian Herøy ordførervervet på Fedje.

Forhandlingsresultater så langt viser også at Nils Marton Aadland (Meland), Tom Georg Indrevik (Fjell) og Nils Kåre Skoge (Sund) blir varaordfører.

Informasjonen over er forhandlingsresultater så langt. De forskjellige posisjonene vil bli bekreftet i de konstituerende kommunestyremøtene. Flere kommuner er fremdeles i forhandlinger. Oversikten over ordførere og varaordførere kan derfor endres.