Nasjonal transportplan handler om å bygge det moderne Norge. De neste tolv årene skal vi bruke om lag 1000 milliarder kroner – en billion kroner – på bedre veier, raskere jernbane, tryggere kyststripe, et godt tilbud i luftfarten, mer vedlikehold, og et mer tilgjengelig kollektivtilbud. Slik at du kommer deg raskt frem og trygt hjem, uansett hvor du ferdes i Norge.
- Det er spesielt gledelig at ordentlig skredsikring langs E69 Skarvbergtunnelen nå kommer, slik vi kan unngå ulykker og forsinkelser for alle som ferdes til det høyeste nord langs E69, sier Europaminister og toppkandidat til høstens stortingsvalg, Frank Bakke-Jensen.
I tillegg vil det bli strekningsvise utbedringer langs Rv94 mellom Skaidi og Hammerfest.
- Det jeg kanskje gleder meg mest over er at E6 Kvænangsfjellet nå blir en trygg og effektiv helårsvei, og at dette skal løses i første periode av NTPen. På denne måten knytter vi regionen vår mye tettere sammen med resten av Norge, Europa og verden, sier Bakke-Jensen.
Fakta om Nasjonal transportplan og regjeringens transportpolitikk:
- Nasjonal transportplan (NTP) er den overordnede planen for hva som skal bygges og vedlikeholdes av veier, jernbanelinjer, kollektivtraseer, kystanlegg og lufthavner i Norge.
- Planen gjelder for tolv år, fra 2018 til 2029, men har en horisont frem til 2050. Planen revideres hvert fjerde år.
- Høyre, FrP, KrF og Venstre har siden regjeringsskiftet i 2013 stått for en økning i midler til samferdsel på hele 50 prosent. Forfall er snudd til fornyelse og samferdselssektoren er reformert for å få mer ut av hver krone. Nå økes ambisjonsnivået ytterligere.
Fakta om NTP-prosjekter i Finnmark:
I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det foreløpig fordelt 2 782 millioner kroner til prosjekter i Finnmark. Enkelte sekkeposter som rassikring riksvei, programområdemidler, bysatsing utenom 50/50-ordningen etc. er ennå ikke fordelt mellom fylkene.
Under følger en oversikt over de største prosjektene.
Vei
Følgende veiprosjekter ligger inne i Nasjonal transportplan 2018-2029:
Nye prosjekter (i millioner kroner):
Prosjekt
|
Kostnads-overslag
|
Statlige
midler 2018-2023
|
Statlige
midler 2024-2029
|
Annen finansiering 2018-2029*
|
E69 Skarvbergtunnelen
|
765
|
765
|
|
|
Rv 94 Hammerfest sentrum
|
1 050
|
|
500
|
550
|
Rv 93 Kløfta (start)
|
970
|
|
210
|
|
Sum
|
2 785
|
765
|
710
|
550
|
* Bompengefinansiering og tilskudd/refusjoner
Igangsatte prosjekter som videreføres (i millioner kroner):
Prosjekt
|
Restbehov per 1.1.2018
|
Statlige
midler 2018-2023
|
Statlige
midler 2024-2029
|
Annen finansiering 2018-2029*
|
E6 Storsandnes - Langnesbukt
|
141
|
141
|
|
|
E6 Halselv - Møllnes
|
60
|
60
|
|
|
E6 Tana bru
|
302
|
302
|
|
|
E105 Elvenes - Hesseng
|
66
|
66
|
|
|
Sum
|
569
|
569
|
|
|
* Bompengefinansiering og tilskudd/refusjoner
For mer info om prosjektene se http://www.vegvesen.no/vegprosjekter
- E69 Skarvbergtunellen Omfatter bygging av en ny og lengre tunnel for å sikre to punkter mot snø- og steinskred. Dagens tunnel er smal og tilfredsstiller ikke alle kravene i tunnelsikkerhetsforskriften. Denne vil bli stengt når ny tunnel åpnes for trafikk.
Vedlikehold og fornying
Regjeringen er i ferd med å snu trenden med et stadig økende vedlikeholdsetterslep på riksveinettet. 2015 var et merkeår, da etterslepet ble redusert for første gang på flere tiår. Vedlikehold og fornying er høyt prioritert i ny Nasjonal transportplan. Regjeringen legger opp til å bruke 14,5 milliarder kroner årlig på fornying, drift og vedlikehold m.m. av riksvei i 12-årsperioden. Dette vil komme Finnmark til gode. Med dette bevilgningsnivået vil rundt en tredjedel av vedlikeholdsetterslepet fjernes.
Programområder og utbedringsstrekninger
Regjeringen legger opp til å bruke 36,9 milliarder kroner i planperioden til såkalte programområdetiltak. Det er mindre tiltak på veinettet som f.eks. gang- og sykkelstier, utbedring og utskifting av bruer, bygging av midtrekkverk, tiltak mot utforkjøringsulykker, støyreduserende tiltak, bygging av døgnhvileplasser og rasteplasser og universell utforming av blant annet holdeplasser og knutepunkt.
Programområdetiltakene skal konkretiseres i Statens vegvesens handlingsprogram for 2018-2023. Dette vil først være klart tidlig i 2018.
Nytt i denne NTP-perioden er at det innenfor programområdene skal det settes av midler til utbedring av lengre strekninger, såkalt utbedringsstrekninger. I planperioden vil en
prioritere utbedring av delstrekninger rv 94 mellom Skaidi og Hammerfest
Kyst
Følgende veiprosjekter ligger inne i Nasjonal transportplan 2018-2029:
Nye prosjekter (i millioner kroner):
Prosjekt
|
Kostnads-overslag
|
Statlige midler 2018-2023
|
Statlige midler 2024-2029
|
Årviksand fiskerihavn
|
82
|
|
82
|
Kamøyvær fiskerihavn
|
35
|
|
35
|
Gamvik fiskerihavn
|
90
|
|
90
|
Vardø havn
|
34
|
|
34
|
Kjøllefjord fiskerihavn
|
232
|
|
232
|
Kiberg fiskerihavn
|
77
|
|
77
|
Havøysund fiskerihavn
|
90
|
|
90
|
Sum
|
640
|
|
640
|
Igangsatte prosjekter som videreføres (i millioner kroner):
Prosjekt
|
Kostnads-overslag
|
Statlige midler 2018-2023
|
Statlige midler 2024-2029
|
Mehamn fiskerihavn
|
53
|
50
|
|
Båtsfjord fiskerihavn
|
128
|
48
|
|
Sum
|
181
|
98
|
|
- Mehamn fiskerihavn og Båtsfjord fiskerihavn Pågående prosjekter som ferdigstilles i 2018.
Vedlikehold og fornying
Regjeringen vil videreutvikle og modernisere den eksisterende infrastrukturen, slik at den risikoreduserende effekten optimaliseres og drifts- og vedlikeholdskostnadene reduseres.
Det akkumulerte vedlikeholdsetterslepet for navigasjonsinnretninger og fyrbygninger ble beregnet til 1,7 milliarder kroner i 2015. Regjeringen har som mål å lukke dagens vedlikeholdsetterslep, for å sikre god tilgjengelighet og driftstilstand på navigasjonsinnretningene.
Vedlikeholdsetterslepet på navigasjonsinfrastrukturen fjernes i første del av planperioden og vesentlige deler av vedlikeholdsetterslepet på moloer dekkes inn i løpet av planperioden. Innretninger som er særlig viktig for sikker navigasjon og innretninger med dårlig tilstandsgrad prioriteres.
Fornying og modernisering av innretningene gir videre redusert vedlikeholdsbehov og – kostnader, økt driftssikkerhet, bedre mulighet til å raskt å oppdage og utbedre skader og større presisjon i navigasjonsveiledningen
Luftfart
Avinor er i gang med å planlegge en forlenging av rullebanen. Forlengelsen er planlagt ferdigstilt i 2019/2020.
Les mer på Samferdselsdepartementets nettsider
Hva synes du om NTP, eller har du spørsmål? Send dine innspill til: innspill@hoyre.no