Møre og Romsdal Høyres liste til Stortingsvalget 2021

NOMINASJONSMØTE I MØRE OG ROMSDAL HØYRE HAR TALT

Møre og Romsdal Høyre har gjennomført et digitalt nominasjonsmøte i dag, med totalt 130 møtende delegater.

Topp tre fra Møre og Romsdal Høyre

Nominasjonsmøtet vedtok følgende liste:

NrNavnFødtKommune
1Helge Orten1966Molde
2Vetle Wang Soleim1993Smøla
3Monica Molvær1986Ålesund
4Bente Bruun1957Ålesund
5Torill Velle1971Sykkylven
6Lene Vadseth Larsgård1999Ålesund (UH)
7Britt Janne Tennøy1966Molde
8Dag Olav Tennfjord1963Ålesund
9Renate Soleim1978Rauma
10Kenneth Langvatn1980Giske
11Trygve Grydeland1985Molde
12Elisabeth Hveding1965Kristiansund
13Ann-Kathrin Almestad Storøy1970Herøy
14Rolf Erik Tveten1987Oslo (Ålesund)

Den endelige lista ble stort sett lik nominasjonskomiteens forslag.

Underveis i møtet valgte Anders Riise å trekke sitt kandidatur til 5.plassen, etter å ha tapt voteringene om 3. og 4.plassen. Torill Velle fra Sykkylven rykket opp fra den foreslåtte 10.plassen, og Kenneth Langvatn fra Giske ble etter det foreslått og valgt på 10.plass. Ut over dette ble den vedtatte lista som innstilt fra nominasjonskomiteen.

– Nominasjonskomiteen er fornøyd for at nominasjonsmøtet ga støtte til den foreslåtte lista, men vi beklager at Anders Riise trakk sitt kandidatur, sier Gerd Marit Langøy, leder av nominasjonskomiteen for Møre og Romsdal Høyre.

Det kom ingen motforslag til de to øverste plassene på lista, som fylles av Helge Orten og Vetle Wang Soleim. Monica Molværs tredjeplass ble utfordret av Anders Riise, men hun trakk i land seieren med støtte fra 65 % av stemmene.

Jeg takker for tilliten fra Møre og Romsdal Høyre. Jeg er klar for full innsats i valgkampen, og ser frem til å jobbe for å skape vekst og utvikling i hele fylket, sier Helge Orten.

– Jeg er glad for tilliten, og gleder meg til valgkamp der vi nok en gang skal sørge for at Høyre blir største parti og at Erna gjenvelges som statsminister. I den tiden vi er inne i trenger Møre og Romsdal fylke god høyrepolitikk. Vi trenger å skape flere jobber og vi vil gi flere barn og unge en god skolegang, sier Vetle Wang Soleim.

Det er utrolig deilig at dette er avgjort og jeg er veldig takknemlig for støtten, sier en glad Monica Molvær. Nå blir den viktigste oppgaven å skape mer og inkludere flere. Livet er snudd på hodet for de fleste i disse krevende tidene og vi må gjøre alt vi kan for å komme oss styrket gjennom pandemien.

Vi er glade for å komme i mål med en god og inkluderende nominasjonsprosess. Vi ser nå fram til å jobbe for å gjøre et godt stortingsvalg i Møre og Romsdal og bidra til at Erna kan fortsette som statsminister, sier Dag Olav Tennfjord.

Kontaktpersoner:

1.kandiat Helge Orten, 926 87 448