Ja takk, begge deler, MDG?

– MDG foreslår å senke prisene og øke tilbudet samtidig, skriver Trude Thorsdatter Evensen og Bente Krystad Heiersjø, som begge er fylkestingsrepresentanter for Akershus Høyre.

Bilde av Trude Thorsdatter Evensen og Bente Krystad Heiersjø
– For oss er det viktigst å opprettholde rutetilbudet og ikke øke prisene for barn og unge, skriver Trude Thorsdatter Evensen (Nesodden) og Bente Krystad Heiersjø (Frogn).

I vårt fylke er vi heldige. Vi er heldige fordi det ikke skal kuttes i avganger eller legges ned ruter. Og vi er heldige for at Oslo og Akershus har det mest sømløse kollektivtilbudet i Norge.

Midt i budsjettbehandlingen før jul fikk Akershus fylkeskommune, av Støre-regjeringen, kuttet budsjettet med en kvart milliard kroner. Resultatet av dette er at Ruter må kutte over 70 millioner i intern drift. Det kommer til å gå utover videreutviklingen av Ruter-appen og behandlingstiden til Ruters kundesenter. Alternativet er enda høyere billettpriser eller kutt i avganger. Det er det uaktuelt for Høyre, FrP, Venstre og KrF å være med på!

For oss er det viktigst å opprettholde rutetilbudet og ikke øke prisene for barn og unge.

SV foreslo i budsjettet for 2025 billigere billetter ved å kutte 180 millioner til gang- og sykkelveier og fylkesveinettet, hvor det er store vedlikeholdsetterslep. Det er et paradoks at de samme veiene, som forfaller, også skal benyttes av bussene våre. Her ønsker altså enkelte partier å hoppe over alt vedlikehold, og la busser og biler riste i stykker på dårlige veier.

MDG foreslo å senke prisene OG øke tilbudet samtidig. Dette koster, og veiene våre ville blitt fullstendig nedprioritert. Man kan ha en visjon om et samfunn uten bilkjøring, men der er vi ikke. Kanskje i Oslo, men definitivt ikke på Nesodden, i Frogn eller i de andre Follokommunene.

MDG vil ta pengene fra det budsjetterte overskuddet, som fylkeskommunen trenger for å ta opp lån til investeringer i skole, gang- og sykkelveier. Det er ikke forsvarlig økonomisk styring.

Når samtidig SV og Ap sier at denne prisøkning ikke ville kommet om de styrte Akershus, nevnes ikke at billettprisene steg jevnt og trutt da disse styrte Viken.

Ja, Ruter har vært nødt til å øke billettprisene for å kompensere for et mye lavere driftsbudsjett og fordi styringspartiene vil opprettholde dagens rutetilbud, uten at barn og unge skal måtte betale høyere priser.

Skrevet av:

  • Trude Thorsdatter Evensen, fylkestingsrepresentant, Nesodden
  • Bente Krystad Heiersjø, fylkestingsrepresentant, Frogn