Folkehelse – god fysisk og psykisk helse – aktiv hele livet

Et aktivt Nittedalssamfunn

Nittedalsamfunnet står foran store folkehelseutfordringer vi må løse sammen. Stillesitting og manglende fysisk aktivitet samt ensomhet er i ferd med å utvikle seg til “folkesykdommer”. I tillegg har mange falt fra organiserte aktiviteter som følge av nedstengingen i Covid-pandemien. Nittedal Høyre ønsker også bidra til at det blir enklere å ta gode og sunne helse- og livsstilsvalg i hverdagen. Gruppen yngre med bistandsbehov er økende, og fysisk aktivitet og sosiale møteplasser bidrar til livskvalitet og forebygger ensomhet. Aktivisering og deltakelse i samfunnet vil for mange være den beste forebyggingen av psykisk sykdom.

Folkehelse i alt vi gjør

Nittedal Høyre arbeider for å bedre det psykiske helsevernet for Nittedals befolkning. Høyre vil legge til rette for åpne og inkluderende arenaer med et mangfold av aktivitetstilbud. Dette er avgjørende for å ivareta befolkningens psykisk helse. Vi må satse på folkehelse i alt vi gjør fra plan til tiltak og i alle fagenheter. For å strukturere folkehelsearbeidet sitt brede nedslagsfelt ønsker vi et strategidokument og et verktøy som skal tydeliggjøre behov for tverrfaglige samarbeidsarenaer og aktuelle tiltak og hvordan dette skal forankres i kommunens ulike planer og planarbeid.

Nittedal Høyre vil:

• Gjøre det enklere for flere å være mer fysisk aktiv.
  • At kommunen samarbeider med lokale idrettslag for å inkludere enda flere i den organiserte idretten.
  • Styrke samarbeidet med frivillige lag og foreninger som jobber for tilbud til barn og unge.
  • Etablere flere uformelle møteplasser for barn og unge i nærmiljøet.
  • Legge til rette for flere møteplasser og jobbe aktivt mot sosialt utenforskap.
  • Jobbe tett med barnehager og skoler for å fange opp barn og ungdom som trenger ekstra hjelp og støtte for å delta i sosiale og fysiske aktiviteter.
  • Styrke innsatsen for å få tilbake alle som har falt i fra organiserte aktiviteter i løpet av “koronatiden”.
  • Legge til rette for at alle som ønsker kan delta i idrett- og kulturaktiviteter uansett utgangspunkt, gjennom målrettede støtteordninger.
  • Legge til rette for at alle skal ha mulighet til egenorganisert fysisk aktivitet gjennom godt tilrettelagt friluftsliv samt sosialiserende og attraktive nærmiljøanlegg i alle tre deler av kommunen.
  • Bidra til å videreutvikle ulike tilbud innen forebygging av livsstilssykdommer, eksempelvis kurs i regi av Frisklivssentralen og andre lavterskeltilbud.
  • Innføre «Hodebra» som tverrfaglig strategisk verktøy i folkehelsearbeidet .
  • Styrke samarbeidet med nattevandrere og andre frivillige organisasjoner som jobber forebyggende og kontaktskapende for barn- og unge.
  • Bidra til å videreutvikle ulike tilbud innen forebygging og mestring av angst, depresjon og belastning.
  • Skape trygge voksne gjennom å styrke foreldres og pårørendes ruskompetanse gjennom hele barnas oppvekst. Dette gjøres eksempelvis gjennom kurs for foreldre, lavterskel kontaktpunkt hos helsetjenesten og gjennom skolemøter.
  • Sikre barnevernet nødvendige ressurser slik at de kan levere trygghet og god omsorg for barna og deres familier.
  • Jobbe for å hindre at barn og ungdom forblir bosatt i institusjoner.

Styrke ettervernet i rusomsorgen, gjennom private, sosiale entreprenører og ideelle aktører slik at flere får muligheten til arbeidstrening og annen aktivitet etter avrusning, aktivitet og soning.