Nittedal Høyres program 2019 – 2023

NITTEDAL HØYRES VERDIER OG HOVEDMÅL

Nittedal Høyre tror på enkeltmenneskets evne og vilje til å ta ansvar, og til å forme sitt eget liv og sin egen fremtid. Frihet til å velge, frihet til å ta egne beslutninger og frihet til å styre sitt eget liv er byggesteiner i vårt samfunnssyn. Høyre mener at gode lokalsamfunn bygges gjennom felles innsats og godt samarbeid mellom oss som bor her, frivillige organisasjoner, private bedrifter og offentlig virksomhet.

Vi alle utvikler oss i våre familier, i det nærmiljøet der vi bor og i de frivillige fellesskap vi deltar i. Alle disse fellesskap får sin styrke fra det engasjementet vi bidrar med, og det er politikkens ansvar å understøtte alt dette. Derfor er Høyre opptatt av å styrke og tilrettelegge for alle disse fellesskapene og staten eller kommunen skal ikke erstatte dem.

Den norske kirke er en sentral bærer av vår kristne og humanetiske kulturarv. Kirken har en sentral plass for mange av våre innbyggere. Nittedal har i dag innbyggere med tilhørighet til andre trossamfunn enn Den norske kirke. Alle trossamfunn og livssynsretninger må integreres i lokalmiljøet.

Kommunens rolle er å fokusere på oppgaver vi som innbyggere ikke kan løse på egen hånd. Videre skal kommunen legge til rette for næringsvirksomhet og særlig for innbyggernes skapende virksomhet.

Høyre er opptatt av at Nittedal kommune skal ha en økonomi som går i balanse. Høyre er opptatt av både utgiftssiden og inntektssiden i økonomien, uten å øke skatter og avgifter. Dette kan gjøres gjennom å se på om noen av de kommunale utgiftene kan kuttes uten at det går ut over innbyggerne og om inntektene kan økes – f.eks gjennom at det etableres mer næringsvirksomhet som bidrar til inntekter.

Næringsvirksomhet er avhengig av gode rammebetingelser. Nittedal Høyre vil legge best mulig til rette for gründere og nyskapende virksomhet. Et sterkt og variert næringsliv er en bærebjelke i vårt samfunn. En bedrift med god inntjening bidrar til å styrke velferden og trygge arbeidsplasser, og er en inspirasjon for andre.

Høyre er opptatt av all den frivillighet som former samfunnet vårt. De frivillige organisasjonene er viktige samfunnsbidragsytere.

For høyre er det et vesentlig poeng å få Nittedal til å bli en ja-kommune. En ja-kommune er en kommune som sier ja til innbyggerne til det de ønsker – så fremt det ikke går vesentlig ut over andre eller det samfunnet ønsker. En ja-kommune sier f.eks ja til utbygginger som ikke går ut over naboer. En ja-kommune sier ja til etablering av næring som ikke ødelegger miljøet. En ja-kommune bruker kort tid på søknader og har effektive prosesser for å finne ut av om noen blir negativt berørt. En ja-kommune tar ikke avgifter som ikke forstås av innbyggerne. En ja-kommune møter innbyggerne ved første gangs kontakt og veileder dem gjennom de kommunale prosesser (en-dørs-prinsippet).

Nittedal Høyre ønsker å overlate Nittedal i best mulig stand til våre etterkommere.

Mangfold med muligheter for alle

Nittedal Høyre verdsetter mangfold høyt, og er opptatt av å gi den enkelte gode muligheter. Samtidig forventer vi at den enkelte tar inn over seg både sine rettigheter og plikter. Nittedal Høyre vil jobbe for at alle uansett bakgrunn finner seg godt til rette i Nittedal.

Nittedals hovedutfordringer

• Nittedal kommunes økonomi skal være balansert.
  • Mange nye innbyggere skal ha bolig og kommunale tilbud som barnehage, skole og fritidsaktiviteter i sitt nærmiljø med høy kvalitet.
  • Økende befolkningen både hos oss og i kommuner rundt oss gjør at vi trenger bedre samferdselsløsninger, kollektivsatsning og innfartsparkeringer.
  • Økt levealder kombinert med befolkningsvekst gjør at flere seniorer trenger bistand, omsorg og helsefremmende tiltak.

Kvalitet og valgfrihet i omsorgen

Eldreomsorg

Nittedal skal være en aldersvennlig kommune.

Vi må se på høy alder med en ny forståelse. Endret livsstil, bedre medisin, mer fokus på aktivitet vil innebære at en langt større andel av våre eldre vil ha god fysisk og psykisk helse.

Med utgangspunkt i at eldre mennesker er en ressurs, må de gis muligheten til å styre sine liv i samsvar med sine planer, ønsker og forventninger og vilje til å bruke sine evner for seg selv og andre. Eldre mennesker er i stand til å yte hjelp og støtte til mennesker som trenger assistanse. Aktivitet og arbeid gir positive helseeffekter og økt livskvalitet for mange, og kan være den beste terapi mot ensomhet.

Nittedal Høyre vil:

• at eldreomsorgen skal være tilpasset den enkeltes behov.
  • at flest mulig kan leve aktive og selvstendige liv
  • at flest mulig skal kunne velge å bo i eget hjem så lenge som mulig
  • at tilbudet til eldre må være like variert som for resten av befolkningen.
  • styrke den enkeltes valgfrihet og medbestemmelse i egen hverdag.
  • at det skal være trygt å bli eldre i Nittedal.
  • gi en trygg og forutsigbar situasjon for de som trenger sykehjemsplasser.
  • bygge ut Skytta Bo og Service senter med flere sykehjemsplasser og videreutvikle et godt kompetansesenter for demente.
  • legge til rette for alternative former for senior- og eldreboliger, for eksempel boliger hvor flere kan bo sammen, i nær tilknytning til aktivitetstilbud, helsehus eller legesenter.
  • tilrettelegge for bygging av omsorgs- og serviceboliger blant annet ved å sikre tomteareal til omsorgsboliger for langsiktig utbygging.
  • utrede et omsorgstilbud med både selveide og leide boliger hvor eldre kan ha adgang til omsorg og pleie døgnet rundt.
  • styrke tilbudet ved seniorsentrene for å tilby aktivitet og forebygge ensomhet blant eldre.
  • tydeliggjøre at omsorgstilbudet kan bli bedre av å ha både offentlig og privat tjeneste side om side, med kommunen som garantist for kvaliteten.
  • benytte velferdsteknologi i kommunens behandlings- og omsorgstilbud for å øke kvaliteten på tjenestene.
  • bidra til at brukerne av ny velferdsteknologi får nødvendig opplæring i bruk av utstyret.
  • arbeide for økt avlastningstilbud til for pleietrengende.
  • sikre eldre med behov for heldøgns-pleie plass på sykehjem.
  • at Nittedal kommune lever opp til Verdighetsgarantien som betyr at alle brukere skal ha rett til enerom.
  • gi ektepar med behov for heldøgns-pleie prioritert plass på samme sykehjem.
  • legge til rette for bruk av frivilligheten, og bidra til at frivilligheten blir en viktig arena for aktive eldre.
  • gjennomføre brukerundersøkelser og kvalitetsmålinger jevnlig for å gi innbyggere og folkevalgte bedre innsikt i det offentlige tjenestetilbudet og kunne foreta kvalitetsforbedringer.
  • anerkjenne det frivillige arbeid som har lange tradisjoner i Norge og særlig der aktiviteter i frivillig sektor bidrar til kontakt på tvers av generasjoner og mellom miljøer
  • at frivillig arbeidet innen omsorgssektoren der eldre kan være verdifulle deltakere anerkjennes.

Folkehelse

Nittedal Høyre vil legge til rette for at mennesker kan ta gode og sunne helse- og livsstilvalg i hverdagen.

Nittedal Høyre vil:

• at kommunen samarbeider med, og er med på å videreutvikle ulike tilbud innen forebygging av livsstilssykdommer som kurs i regi av Frisklivssentralen og andre lavterskeltilbud.
  • legge til rette for at alle som ønsker det skal ha mulighet til å delta i idrett eller drive egenorganisert fysisk aktivitet.
  • at kommunen samarbeider med lokale idrettslag for å inkludere enda flere inn i den organiserte idretten.

Mennesker med nedsatt funksjonsevne

Funksjonshemmede barn, unge og voksne skal delta på egne premisser i et samfunn som legger til rette for personlig deltagelse og utfoldelse. Mennesker med nedsatt funksjonsevne skal alltid være trygge på at de får nødvendig helsehjelp og oppfølging når de har behov for det.

Nittedal Høyre vil:

• sikre en god fysioterapitjeneste i privat og kommunal regi.
  • sikre god brukermedvirkning.
  • arbeide aktiv for at funksjonshemmede som ønsker det, får mulighet til egen bolig eller bofellesskap.
  • ha tilbud på brukerens premisser – for eksempel gjennom brukerstyrt personlig assistanse.

God psykisk helse

Psykisk sykdom har store konsekvenser for den enkelte, pårørende og for samfunnet. Aktivisering og deltakelse i samfunnet vil for mange være den beste forebyggingen av psykisk sykdom. Gruppen yngre med bistandsbehov er økende.

Nittedal Høyre arbeide for å bedre det psykiske helsevernet for Nittedals befolkning. God psykisk helse er viktig for å opprettholde en god livskvalitet. Arbeidet innebærer en tidlig innsats for de som sliter med sin psykiske helse. Det er rimeligere og bedre for alle å forebygge psykisk sykdom.

Nittedal Høyre vil:

• ha kort ventetid til kvalifisert hjelp.
  • opprettholde dagens tilbud på mental førstelinjetjeneste.
  • at kommunen samarbeider med, og er med på å videreutvikle ulike tilbud innen forebygging og mestring av angst, depresjon og belastning som f.eks. kurs i regi av Frisklivssentralen og Fagteam psykisk helse og rus, Nittedal helsestasjon og Familieteamet.

God rusomsorg

Rus har store konsekvenser for den enkelte, pårørende og for samfunnet.

Nittedal Høyre vil:

• gi økt kompetanse for alle som arbeider med utsatte grupper.
  • sikre lett tilgjengelig informasjon, slik at pårørende vet hvor de skal henvende seg for å få hjelp.
  • styrke utekontakten.
  • styrke hjelpetiltak for rusavhengige.
  • styrke ettervern.

Skole og barnehage

Kunnskap og mestring i skolen og barnehage

Nittedal skal løfte elever til å kunne realisere drømmer og ambisjoner uansett sosial bakgrunn.

Nittedal Høyre vil:

• sørge for at alle barn har gode forutsetninger for å lære når de begynner på skolen.
  • ha barnehager for læring og kunnskap.
  • sikre gode rutiner for kartlegging av førskolebarns språkferdigheter.
  • at det blir utarbeidet felles retningslinjer for læringsmål innen språk og sosial kompetanse.
  • sikre nødvendig hjelp til barn som har manglende sosialkompetanse og svake språkferdigheter.
  • styrke skolehelsetjenesten.
  • innføre utviklingsavtaler med tydelige målsetninger for kommunens rektorer.
  • sikre at skolene jobber forskningsbasert og samarbeider med næringslivet.
  • gi elever utviklingsmulighet, også de faglig sterke elevene.
  • at alle elever får mulighet til å ta fag på høyere nivå når de er kvalifisert for det.
  • gi elever som ikke mestrer målsatte ferdigheter ekstra undervisning.
  • ha tilfredsstillende svømmekompetanse for alle elever ved utgangen av 4. klasse.
  • utrede muligheten for kompetansesenter til barn og unge med særskilt behov.
  • ha null toleranse for mobbing.
  • tilrettelegge for øket tilgang til digitale flater.
  • etablere samarbeid med frivillige og pensjonister for å styrke tryggheten og aktivitetene i friminuttene.

Kapasitet på skole og barnehage der folk bor

Kommunale tilbud som barnehage, skole og fritidsaktiviteter må være i nærmiljøet. Nittedal har vekstområder med mange barnefamilier uten at skolekapasiteten er tilpasset.

Nittedal Høyre vil:

• sikre barnehageplasser der folk bor.
  • sikre skoleplasser og nærhet til skolene.
  • legge til trette for tomter til barnehager.

Skolefritidsordningen (SFO) – trivsel og utvikling

Nittedal Høyre ønsker at SFO skal være et godt frivillig aktivitetstilbud fra 1. til 4. klasse utenom skoletid basert på et tett samarbeid mellom foreldre og skole.

Nittedal Høyre mener SFO bør gi barna sosial kompetanse gjennom lek og læring. SFO skal bidra til å skape et bedre sosialt miljø og motvirke mobbing.

Nittedal Høyre vil:

• styrke lærings- og trivselsskapende arbeid gjennom samarbeid med frivillig sektor, slik at elevene får tilbud om varierte aktiviteter.
  • styrke koordineringen mellom skole og SFO.
  • at barna opplever læring gjennom lek.

Et barnevern som spiller på lag med barna og familiene

Alle barn som bor i Nittedal har rett til en trygg oppvekst. Barnevernet skal være der for barn og familier som trenger hjelp.

Nittedal Høyre vil:

• sikre barnevernet tilstrekkelig med ressurser.
  • sikre kontinuerlig oppfølging av innsats og kvalitet.
  • legge til rette for samarbeid mellom lag og foreninger.
  • sikre barn underlagt barnevernets omsorg et godt fritidstilbud.
  • styrke lokale fattigdomstiltak rettet inn mot barn.

Et attraktivt og inkluderende lokalsamfunn

Nittedal, bygda som er rik på opplevelser – Idrett, kultur og friluftsliv.

Frivillig arbeid i lokale foreninger bidrar til å styrke tilhørighet, lokal identitet, engasjement og fellesskap. Vi må sørge for at flest mulig kan delta i frivillig arbeid, og at frivilligheten og de kommunale tjenestene har et tilbud som utfyller hverandre best mulig.

Nittedal Høyre vil:

• gi støtte til frivillige organisasjoner, slik at de kan være et supplement til kommunale tjenester.
  • frita frivillige lag og foreninger for byggesaksgebyrer.
  • ha nok arenaer for utvikling og nyskapning av kulturlivet.
  • at det rike og mangfoldige kulturtilbud får utvikle seg videre.
  • videreføre nært samarbeid med idrett og foreningslivet.
  • at kommunens støtteordninger skal ivareta både små og store aktører.
  • videreutvikle Nittedal Bibliotek.
  • søke å etablere gode relasjoner til det barne- og ungdomsarbeidet som foregår i trossamfunn.
  • at alle skal ha mulighet til å delta i organisert idrett, forenings- og friluftsliv.
  • støtte prosjekter som bidrar til at personer med funksjonshemninger skal få ta del i idrett og andre organiserte aktiviteter.
  • lage en frivillighetsmelding.
  • avklare roller og forventninger mellom frivilligheten og kommunen.
  • bevare Høldippelen.

Ung i Nittedal

Høyre vil arbeide for at alle barn og unge får et trygt og godt oppvekstmiljø. Vi ønsker å legge forholdene til rette slik at ungdommens egne initiativer og aktivitetsønsker kan bli realisert.

Nittedal Høyre vil:

• sikre en god oppvekst for Nittedals barn og unge.
  • sørge for trygge skoleveier.
  • understøtte nattvandrere og andre frivillige organisasjoner som jobber forebyggende og kontaktskapende.
  • at ungdom som begår lovbrudd, må møtes med en rask reaksjon og nødvendig hjelpetiltak.
  • styrke fritidstilbudet til barn og ungdom.
  • utrede muligheter for alternative aktiviteter, f.eks. ungdomsklubb.
  • styrke det tverrfaglige samarbeidet mellom barnevernet, skolehelsetjeneste, skole, barnehage, frivilligheten og politi.

Ja- kommunen Nittedal

Kommunen skal så langt det lar seg gjøre, komme innbyggere i møte. Nittedal Høyre vil at kommunen legger til rette for næringsutvikling i bygda.

Nittedal Høyre vil:

• videreutvikle IKT og servicetjenestene.
  • at du som innbygger skal ha et brukervennlig og godt tjenestetilbud.
  • at kvaliteten av tjenesten skal styre beslutningen om hvem som skal utføre den.
  • invitere til privat og offentlig samarbeid på utvalgte områder.
  • at du får den hjelp du trenger første gang du henvender deg til kommunen (en-dørs-prinsippet).

Miljøvennlig Nittedal

Nittedal skal være en miljø- og klimavennlig bygd. Det må være enkelt for oss alle å gjøre gode miljøvalg i hverdagen. Vi skal ta vare på marka, de grønne områdene og elva.

Nittedal Høyre vil:

• gjøre det enkelt for folk å velge miljøvennlighet i hverdagen.
  • bidra til en sykkelvennlig bygd.
  • bidra til fremtidsrettet kollektivsatsning for Nittedal.
  • bidra til nok tilgjengelige inn- og utfartsparkeringer for bil og sykkel.

Gode samferdselsløsninger – til det beste for alle.

Høyre vil videreutvikle og fornye dagens kollektivløsninger for hele bygda. Nittedal er en langstrakt bygd med behov for gode samferdselsløsninger. Vi må ha god kontakt med Fylkeskommunen, Ruter, VY og Bane Nor for å få til dette.

Nittedal Høyre vil:

• styrke lokalbussrutene i hele Nittedal.
  • ha arbeide planmessig med veivedlikehold.
  • jobbe videre for en fremtidsrettet løsning for Riksvei 4 og «Rotnestunnel».
  • gå imot alle forslag om veiprising på eksisterende veier og rushtidsavgifter på biltrafikken.
  • at kommunen skal være en aktiv pådriver for et styrket togtilbud, eksempelvis avganger natt til lørdag og søndag.
  • sørge for god belysning på gang og sykkelstier.

Et skapende og konkurransedyktig næringsliv

Næringslivet skal møte en moderne og effektiv kommune som gjør det enkelt å drive næringsvirksomhet, enten bedriften er nystartet eller etablert. Kommunen skal være en næringsvennlig tilrettelegger.

Nittedal Høyre vil:

• gi næringslivet gode vilkår for nyskapning og vekst.
  • jobbe aktivt for «Kortreiste arbeidsplasser».
  • korte ned saksbehandlingstiden også for saker knyttet til vekst og utvikling.
  • at kommunen skal være positiv og samarbeidsvillig for innovative og nyskapende næringer.
  • jobbe for at de opprettes lokaler for enmanns og små bedrifter.
  • være positiv til rehabilitering av eksisterende næringsområder.
  • bedre infrastruktur og veiforbindelse til Skytta næringspark.
  • at kommunen skal legge til rette for miljøvennlige næringer.