toppbilde programkomiteen

Høyre er Norges viktigste politiske verksted. Det forplikter! Vi skal reise de mest spennende debattene og utvikle de beste politiske løsningene. Vi skal meisle ut Høyres partiprogram for stortingsvalget 2017.

For å lede arbeidet med Høyres stortingsvalgprogram for 2017-2021 har Høyres sentralstyre nedsatt programkomiteen, med kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen som leder. Han lover en kritisk gjennomgang av dagens program

Her kan du lese førsteutkast til Høyres stortingsprogram for 2017-2021 [2.2 MB] - Her kan du lese mindretallspunktene [368.9 KB]

- Skal vi utvikle et godt program må vi våge å sette ting i spill. Det skal bli en kritisk gjennomgang av vår politikk. Det er krevende og vil kreve selvdisiplin. Forslag må ikke skytes ned med en gang av regjering og storting. Debattene må få leve, selv om det er «kommunikasjonsmessig» forvirrende, sa han til Aftenposten 31. juli 2015.

Programmet skal vedtas på Høyres landsmøte 9.-12. Mars 2017. Før den tid ønsker Høyres programkomite å ha en bred og åpen prosess om programmet. Komiteen vil legge til rette for et bredt engasjement fra partiet i alle deler av prosessen. Programkomiteen vil i politikkutviklingsfasen komme i god dialog med viktige samfunnsaktører, enkeltpersoner, forskningsmiljøer, organisasjoner, bedrifter med videre.

Se videoen: 5 Millioner.

Dette er våre syv satsingsområder:

1. Et trygt land
  2. En god start i livet
  3. Flere får ta del i arbeidslivet
  4. Trygghet for et godt helse- og omsorgstilbud når du trenger det
  5. Flere jobber
  6. Realisering av lavutslippssamfunnet
  7. Mer effektiv offentlig sektor

Tidsplan

Sentrale milepæler for Høyres programarbeid:

1. Januar - 11. Juni 2016: Innspill fra eksterne organisasjoner og enkeltpersoner

9.-11. Januar 2016: Høyres landskonferanse 2016; diskusjon om underutvalgenes politikkforslag

Januar 2016: Diskusjonsnotat fra programkomiteens underutvalg sendt ut til partiorganisasjonen. Les diskusjonsnotat her.

1. april 2016: Frist for innspill til diskusjonsnotat fra programkomiteens underutvalg

8.-10 april 2016: Høyres landsmøte med en nasjonal programkonferanse

10. april 2016: Diskusjonsnotat fra programkomiteen er sendt ut, du kan laste det ned her [632.3 KB].

10. juni 2016: Frist for innspill til diskusjonsnotat fra programkomiteen

[2.2 MB]

7. september 2016: Førsteutkastet til programmet lanseres.

[2.2 MB]

15. november 2016: Siste frist for innsending av skriftlige forslag til endringer i programutkastet.

14.-15. januar 2017: Behandling av programkomiteens endelig forslag til program i Høyres Sentralstyre.

9.-12. mars 2017: Høyres landsmøte der Høyres program vedtas.

Programkomiteen

Her er medlemmene i programkomiteen, som skal være med å forme programmet til Høyre for stortingsperioden 2017-2021:

• Torbjørn Røe Isaksen (leder), Telemark
  • Nikolai Astrup (nestleder), Oslo
  • Tina Bru, Rogaland
  • Paul Chaffey, Akershus
  • Gunn Cecilie Ringdal, Buskerud
  • Harald Furre, Vest-Agder
  • Jana M. Hoff, Hordaland
  • Ole Gunnar Krakhellen, Sogn og Fjordane
  • Ingrid Skjøtskift, Sør-Trøndelag
  • Grete Ellingsen, Nordland
  • Kent Gudmundsen, Troms
  • Kristian Tonning Riise, Unge Høyre, Hedmark

Rådgivere til programkomiteen:

Her på siden til programkomiteen vil du holdes oppdatert på komiteens arbeid, og hvordan du kan bidra i politikkutformingen. Det vil også bli sendt ut nyhetsbrev til partiets medlemmer. For kommuneforeningene som vil vite mer om fremdriftsplanen for arbeidet, les mer om dette her (krever innlogging).

Her kan du lese førsteutkast til Høyres stortingsprogram for 2017-2021 [2.2 MB] -  Her kan du lese mindretallspunktene [368.9 KB]

Oppfordringen er klar: Kast deg inn i diskusjonene, spill inn ideer, bidra til at Høyre fortsatt skal være Norges viktigste politiske verksted!

Her kan du se noen videoer fra programarbeidet: