I Tromsø var de på besøk hos Norinnova, Biotech North, Norinnova forvaltning, FLOW gründerhus og Nofi. NSK Ship Design, Harstad skipsindustri, Scale Protection og Harstad Maker-Space var de fire besøkene som sto på programmet i Harstad. Harstadværingen og stortingspolitikeren som representerer Høyre var der for å samle innspill til partiets program for perioden 2017 - 2021.

På besøk hos Harstad skipsindustri fikk de innblikk i det lokale eierskap som har vært avgjørende for at verftsindustrien har overlevd i Harstad. Steinar Hansen hadde tro på at selskapet hadde livets rett og siden har eierne investert på miljøsiden og på å bygge opp verftet. Selskapet var nær konkurs, men overlevde grunnet tålmodige og langsiktige norske eiere og ansetter nå mange av innbyggerne i regionen, og i tillegg bidrar verftet til en rekke arbeidsplasser i leverandørindustrien. Selskapet har kjøpt opp tilgrensende tomter som de ønsker å gjøre om til kulturhus, kafe med videre og de tenker byutvikling for hele området. De har i tillegg studieopplegg for videregående skole og tar opp lærlinger.

Gudmundsen var imponert over selskapet og dets virke. - Omstillingen man har gått gjennom er imponerende. Jeg bet meg også merke i samfunnsengasjementet. Utenlandske eiere ville nok neppe vist det samme samfunnsengasjementet som selskapet her har vist.

På alle stedene han var innom spurte han om hva slags innspill de har til Høyres neste partiprogram. Gudmundsen er sentral i dette arbeidet som én av to høyrepolitikere fra Nord-Norge. Å satse på og investere i gründervirksomhet bør være mer lønnsomt påpekte mange av bedriftene vi besøkte. Pengene må ikke bare syltes ned i eiendom. Det er også viktig å sidestille norsk og utenlands eierskap slik at man ikke må tappe norske selskaper for å betale skatt, sier han.

Les nyhetssak her.