Vi hadde hørt rykter om at det var noe som foregikk i Oppland. En etter en hadde utvalgslederne vært på besøk og kom tilbake fulle av inspirasjon og nye ideer. Politisk nestleder og fylkesordførerkandidat for Oppland Høyre, Kari-Anne Jønnes forteller her litt om hvordan de jobber for å gjøre Oppland Høyre til et vitalt politisk verksted og inkludere flere i Høyres arbeid.

Alle medlemmer i hver enkelt region ble invitert og vi opprettet FB-arrangementer. Alle ble som du ser oppfordret til å delta på flere møter. Det var det flere som gjorde. Vi hadde først en time med politisk verksted, innledning ved lederne i arbeidsgruppene og deretter diskusjon, innspill, dialog. Så hadde vi Dag Terje eller Marie som hadde valgkampfyrverkeriet sitt en snau time etterpå. Vi fikk bare gode tilbakemeldinger på disse arrangementene, også på temaene. Jeg tror det var lurt at vi bare bestemte datoer og deretter fikk den innlederen som kunne den enkelte dato, istedenfor at jeg skulle tenke på hvilket tema som passet i hvilken region. Det at vi skulle snakke om likestilling i Valdres var det noen som lurte litt på, men det ble et veldig vellykket møte. Kanskje nettopp fordi de ble utfordret på noe de ikke hadde ventet. Det samme opplevde vi flere steder.

Alle foreningene ble oppfordret til å sende inn innspill enten direkte eller via meg/fylkessekretær. Det er det flere som har gjort. Vi oppfordret de til å bruke tid til diskusjon og tanker rundt det aktuelle tema og eget program etterpå og flere foreninger fulgte opp med det. Det var viktig for oss å gjøre dette, og budskapet var tydelig: Høyre er Norges største politiske verksted. Vi fikk lederne for arbeidsgruppene hit og det var en unik sjanse for oss i Oppland til å påvirke Høyres fremtidige politikk.

I høst hadde vi også 6 regionmøter der vi hadde "work shop" med massevis av rosa og gule lapper. Alle kunne komme dit de ville, og alle medlemmer i den aktuelle regionen ble invitert. Gule lapper var muligheter, rosa utfordringer. Hva har kommunene felles, hva er de største utfordringene, hva er mest positivt, osv. Det var en veldig nyttig runde for oss alle og oppmøtet var svært bra. Etter hvert møte laget jeg en oppsummering og sendte alle som var tilstede samt alle i AU, Fylkesstyret, politisk utvalg og programkomiteen. Slik delte vi kunnskap og erfaringer og fikk et felles utgangspunkt og verktøy for videre politiske prosesser og program, både i kommunene og i fylket.

Til slutt den beste ideen av alle som jeg gjennomførte med stor suksess da jeg var leder i Gran H for flere år siden. Det var mange nye folk og jeg var opptatt av å få litt nytt fokus og nye ideer inn i lokalpartiet. Jeg inviterte til idémøte der jeg inviterte styret og tidligere gruppeleder i tillegg til hovedgjestene som var håndplukket og ikke-medlemmer. Jeg ringte til personer i kommunen som jeg visste ikke var medlem i Høyre men som kjenner mange og har en stemme i lokalmiljøet. Noen bønder, lærere, folk fra helsevesenet, kommunalt ansatte, idretten, næringsliv, osv. osv. Jeg vet ikke hvor mye dere vet om å arrangere H-møter i blodrøde Oppland, men det kom altså over 20 nye folk på dette møtet og vi hadde bare en agenda: Hva er det dere synes er viktig for oss å vite? Hva kan vi bidra med? Vi hadde lappesystem der alle kom med sine tanker og så kommenterte vi i tur og orden. Dette møtet ble altså en "snakkis" og som oppfølging av det første møtet hadde vi 4 møter til. Et om skole, et om næring, et om idrett og et om helse. Der hadde vi innledere og det ble også svært vellykket. De kommer stadig med innspill og de har blitt mitt viktigste verktøy og mine beste støttespillere. Nesten ingen har latt seg verve, men de er på lag med oss og det er virkelig verdifullt. Dette har jeg fortalt om ved mange anledninger og fått fin respons. Flere har forsøkt dette, Lunner senest forrige uke og det var svært vellykket. Det hører med til historien at jeg fikk forespørsel fra flere om de kunne ta med noen de kjente, for de hadde aldri opplevd noe sånt før og syntes dette var moro.

Vil du også ha besøk fra Politisk verksted til din forening? Ta kontakt med rådgiveren for det enkelte utvalg.