erna-cover

Om Høyre

Høyre er et norsk, tradisjonelt konservativt politisk parti dannet i 1884. Partiet er medlem av Den internasjonale demokratiske union.

Ideologi

Høyre vil bygge samfunnet på tillit til enkeltmennesket. Hver enkelt skal ha størst mulig frihet til og ansvar for å forme sitt eget liv og sin egen fremtid basert på respekt for andre og for fellesskapet.

Samfunnet består av mennesker med ulik kulturell bakgrunn. Høyre mener at mangfold og forskjellighet er en kilde til utveksling av ideer, fornyelse og kreativitet. Valgfrihet er en naturlig del av å kunne bestemme over eget liv.

Høyre vil bygge samfunnet på tillit til enkeltmennesket.

Høyre vil ha et samfunn som gir muligheter for alle, og frihet til å velge. Høyres politikk bygger på et konservativt samfunnssyn og liberale verdier, og Høyre legger derfor til grunn at samfunnet er til for å styrke enkeltmennesket. Høyre ønsker en sterk, men begrenset stat som sikrer maktspredning, gir rom for mangfold og som setter grenser for hva som skal være politikk. (fra Prinsipprogrammet, 2008)

Vår stortingsgruppe

Høyres stortingsgruppe består av 48 representanter etter stortingsvalget 2013. Trond Helleland er parlamentarisk leder for stortingsgruppen, med Nikolai Astrup som parlamentarisk nestleder. Høyre er det nest største partiet i Stortinget etter Ap.

Norges statsminister

Erna Solberg fra Bergen har vært partileder siden partiets landsmøte i mai 2004. Jan Tore Sanner fra Bærum er 1. nestleder og Bent Høie fra Rogaland er 2. nestleder. Kristian Tonning Riise er leder for partiets ungdomsorganisasjon, Unge Høyre.

Politikk

Politikerne skal konsentrere seg om de oppgaver som bør løses i fellesskap, ikke om detaljstyring. Når det offentlige prøver å gjøre alt for alle, greier man ikke å løse de viktigste oppgavene godt nok. Dessverre har mange politikere vanskelig for å akseptere at folk er forskjellige og har ulike behov. Når politikerne skal styre alt blir det mindre tid og ressurser til å løse de store og viktige oppgavene. Høyre er opptatt av at det må settes grenser for politikk.

Våre hovedsaker

1. Skape flere jobber: Høyres mål er å trygge norske arbeidsplasser gjennom å prioritere kunnskap og investere for fremtiden.
  2. Kunnskap i skolen: Høyres mål er at Norge skal ha verdens beste skole. Alle barn skal få muligheten til å utvikle sine evner.
  3. Trygg omsorg, raskere behandling: Høyre i regjering sørger for at helsekøene går ned og satser på kvalitet i helse- og omsorgstjenestene.
  4. Styrke forsvar og beredskap: Høyre i regjering fornyer og forsterker vår forsvarsevne, og styrker beredskapen mot kriser og terror.
Emil Stang 2

Høyres historie

Høyre ble stiftet den 25. august 1884 etter innføringen av parlamentarismen i Norge. Emil Stang ble valgt til partiets første formann.