Ap forstod ikke problemet!

Tirsdag denne uken deltok jeg i en debatt, i regi av Norges lastebileierforbund, om norsk lastebilnærings utfordringer, bl. a. i konkurransen med utenlandske firmaer og sjåfører.

Alle partier var representert, og på min høyre side sto Aps 4. kandidat til Stortinget, Siv Jacobsen.

"Vi må sørge for at norske transportører får like konkurransevilkår med utenlandske", utbasunerte hun.

Neste mann til å si noe var meg. Jeg tok mikrofonen, la hånden lett på hennes skulder, og sa litt humoristisk: "Men Siv, da bør vi kanskje få gjort noe med formuesskatten?".

Og Siv svarte fort:" Hva i all verden har det med denne saken å gjøre?".

Jeg er klar over at lastebilnæringen har flere utfordringer enn dette. Men i salen satt Lars Utne, eier av Utne transport.

"Vet du Thor", sa han til meg etter debatten. "Før vi to som eier firmaet kan starte opp en eneste lastebil, må vi tappe firmaet for kr 750.000,- i utbytte for å kunne betale kr 600.000,- i formuesskatt, enten vi tjener eller taper penger. Bare for å eie bilene. Noe våre utenlandske konkurrenter slipper".

Men Siv forstod overhodet ikke problemet.

Når Ap ikke forstår norsk næringslivs utfordringer kan man heller ikke forvente at de klarer å løse dem.