Ap vingler videre om flypassasjeravgift!

Arbeiderpartiet la nylig frem sitt nye partiprogram for stortingsperioden 2017 – 2021. Der heter det: Erstatte dagens flypassasjeravgift med avgift som har reell klimaeffekt, slik at distriktsarbeidsplasser og rutetilbud ikke rammes urimelig som nå.

I kjent stil – her vingler Arbeiderpartiet (AP) og Jonas Gahr Støre på sitt aller verste i saken om flypassasjeravgiften.

Det kan være greit å minne om at Ap var for en avgift i 2015, mot i 2016, for i sitt alternative budsjett for 2017 og mot i programmet som de la frem få måneder senere. Ap har ingen troverdighet i denne saken.

I samme program som Ap skal forklare sitt skatte- og avgiftsopplegg så henviser de til alternativt budsjett for 2017 for utforming. I det budsjettet ligger flypassasjeravgiften inne. Når de senere i programmet er mot innholdet i det alternative budsjettet så henger ingenting på greip. Du kan ikke være for flypassasjeravgiften og mot flypassasjeravgiften på samme tid.

Så hevder Ap at de er for en annen avgift med reell klimaeffekt. Det samme har de hevdet i flere år, men de greier fortsatt ikke fortelle hva denne avgiften er. Er den rettet mot flytrafikken? Skal det bli enda dyrere bensin- og diesel for privatbiler? Arbeiderpartiets posisjon reiser flere spørsmål enn svar.

Det eneste Arbeiderpartiet har klargjort den siste tiden er at partiet er for å øke skattene. Så det er ingenting i Aps politikk som tilsier at folk i Østfold eller ellers i landet kan forvente seg lavere skatter og avgifter.