Besøkte foregangsbedrift i omstillingsfasen

6. oktober legger regjeringen frem statsbudsjettet for 2017. Det er et budsjett som viderefører regjeringens satsinger innen arbeid, aktivitet og omstilling.

Stortingsrepresentant Ingjerd Schou (H) og fylkesleder i Østfold Høyre, René Rafshol, besøkte denne uken en av bedriftene som har mottatt midler gjennom støtteordningen i Innovasjon Norge. Dynatec Engineering AS er en foregangsbedrift i en tid med omstilling, og på bildet ser vi de to Høyre-representantene sammen med Josef Filtvedt, administrerende direktør og eier i Dynatec.

Selskapet har blant annet mottatt 35 millioner kr. til miljøteknologi, og er et godt eksempel på næringer som vil ha stor betydning i tiden fremover.

Fakta om Dynatec:
Dynatec er et utviklingsselskap etablert utelukkende for å utvikle og kommersialisere reaktorteknologi for silisiumsproduksjon, men har noe inntekter fra salg av konsulenttjenester og offentlige tilskudd til forskning.
Selskapet er fortsatt i utviklingsfasen og er i ferd med å starte opp et pilot-/demoprosjekt etter å ha kjørt to forskningsprosjekter i tett samarbeid med Institutt for Energiforskning. Det skal bygges en helt ny storskala industriell sentrifugereaktor (demonstrasjonsanlegg) for produksjon av høyrent silisium til bruk i solceller. Reaktoren skal implementeres i en reell industriell applikasjon hos en internasjonal produsent av silisium, og demonstrere at den kan produsere silisium til en langt lavere kostnad en dagens teknologi.