EØS-eksport kan gi flere jobber i Østfold

Østfold-bedrifter eksporterte varer for 10,6 milliarder kroner til EØS-land i fjor. Et ikke helt ubetydelig beløp! Det var en økning på 22,8 prosent siden 2014.  Høyre er en garantist for EØS-avtalen og tror bedriftene kan skape flere jobber ved å øke eksporten til EØS-landene. Høyre setter ikke EØS avtalen i spill.

I følge nye tall fra SSB eksporterte bedriftene i Østfold varer til EØS-land til en verdi av 10,6 milliarder kroner i 2016.

Dette utgjorde 66,5 prosent av all Eksport av varer totalt fra bedriftene i fylket vårt.EØS-avtalen sikrer adgang til det desidert største markedet for bedriftene som produserer eksportartikler i Østfold. Fra 2014 til 2016 økte Østfoldbedriftenes eksport til EØS-landene med 22,8 prosent.

Dette viser hvor viktig avtalen er for jobber, verdiskapning og velferd i Østfold. Den gir trygghet og gir også potensiale for flere nye jobber.

I økonomiske turbulente tider er vår tilgang til det europeiske markedet viktigere enn noen gang.

Daglig eksporterer Marine Harvest ved Kjeahola utenfor Ombo, fiskerne i langs kysten og resten av norsk sjømatnæring over 23 millioner sjømatmåltider fra Norge til EU.

Kjemper som Statoil og ConocoPhillips sikrer at olje og gass produseres og leveres til europeiske kunder, mens Vinmonopolets butikker over hele landet plasserer ut tysk øl og italiensk vin i hyllene. Østfold intet unntak!

For Høyre er det uaktuelt å skrote en internasjonal avtale som gir Norge og nordmenn mulighet til å handle med Europa, investere i Europa og ta arbeid, studere og bo i Europa. Bare i fjor reiste over 14 000 unge voksne til Europa for å ta hele eller deler av utdanningen sin. Jeg antar at de fleste av oss kjenner noen.

Høyre vil noe med vårt forhold til Europa. Behovet for samarbeid og samhold er åpenbart. Rene nasjonale løsninger kommer til kort når vi skal møte terrortrusselen, når vi skal stå opp for felles spilleregler i utenriks- og sikkerhetspolitikken og når vi skal gjennom en vanskelig omstilling.

Derfor garanterer Høyre at vi skal stå opp for EØS-avtalen, ikke fordi den er perfekt, men fordi den er med å skape flere norske jobber i bygd og by.

Alle vet at Senterpartiet i mange år var en klamp om foten på Arbeiderpartiet i spørsmål om EØS.

Problemet til Ap er bare at klampen har blitt større og foten har blitt mindre.  Også SV ønsker å erstatte EØS-avtalen med noe annet.

Med andre ord; Senterpartiet og Sosialistisk venstreparti truer arbeidsplasser i distriktene!