EØS-eksporten skyter i været

Norske fylkers eksport til EØS-land økte med 30 milliarder fra 2016 til i fjor, viser ferske tall. Stortingsrepresentant Tage Pettersen fra Østfold advarer sterkt mot å tukle med EØS-avtalen.

Nylig kom det nye SSB-tall som viser at Norsk EØS-eksport skyter i været. Det samme gjelder for Østfold sin del!

- Dette viser hvor viktig EØS-avtalen er for bedriftene i Østfold fylke. Nesten 7 av 10 kroner de tjener på eksport, skyldes eksport til EØS-området. Avtalen er viktig for norsk næringsliv, norske arbeidsplasser og norsk verdiskaping. Det er på tide å snakke frem EØS-avtalen, sier Østfold Høyres stortingsrepresentant Tage Pettersen.

- I region Viken er andelen eksport til EØS størst hos bedriftene i Østfold. Sammen med Akershus ligger andelen her på 69%, i Vestfold er den 59% og i Buskerud 44%. Østfoldbedriftene har også den største økningen i EØS-eksport fra 66% i 2016.

Det er Høyre som har bestilt eksporttallene, og Tage Pettersen advarer sterkt mot å skape usikkerhet rundt EØS-avtalen.

– Å ikke tulle til EØS-avtalen er noe av det aller viktigste vi kan gjøre for å sikre arbeidsplasser og verdiskapning i fylket vårt.