Et lite stykke Polen i Norge

Polen er et annet land i dag en på 80- tallet. Både medlemskap i NATO og EU har gjort Polen mer integrert i europeisk økonomisk samarbeid og forsvars- og sikkerhetspolitikk.

Dette har vært en ønsket politikk fra polsk side, men også Norge har hatt glede av bilateralt samarbeid med Polen. Både innen energi- og forsvarspolitikk samt arbeidsmarkedspolitikk.

Det er ingen tvil om at polsk arbeidskraft har vært med på å videreutvikle det norske velferdssamfunnet. Flere har valgt å etablere seg i Norge og tilført lokalsamfunnet verdifulle impulser.

Det er forsket lite på hvordan polakker blir integrert i Norge og Østfold. For mange har den katolske kirke vært en viktig møteplass for å treffe landsmenn, men også å bli bedre kjent med det norske. For mange nordmenn er Polen fremdeles et litt ukjent land som flere kunne tenke seg å besøke.

For de fotballinteresserte var Henning Berg trener for Legia Warszawa en periode, flere nordmenn studerer medisin i Polen og flere husker at den polske paven Johannes Paul II besøkte Norge i 1989.

Vi behøver mer kunnskap om hvordan polakker har funnet seg til rette i Østfold og hvilke utfordringer de har møtt. Dette er verdifull kunnskap og historien om hvordan vi i Norge klarer å ta vare de som ønsker å bli en del av vårt samfunn.

Så hvordan kan vi klare det? Det er ingen tvil om at Norge og Polen bør ha et tettere forskningssamarbeid innen flere fagområder som næringslivsforskning, barne- og ungdomsforskning, men også realfag og Akademi for Scenekunst har stor kompetanse og erfaring av å samarbeide internasjonalt.

Samtidig er det et lite stykke Norge i Polen av studenter som ved å studere i et annet land tilegner seg verdifull kunnskap.

Fotball har ofte forent mennesker på tvers av landegrenser og hvem husker ikke den legendariske polske fotballkeeperen Jan Tomaszewski som var med når Polen tok bronse i fotball VM i 1974 og Grzegorz Lato ble toppscorer med 7 mål. Polen har stolte fotballtradisjoner. Det har også Fredrikstad. Kanskje kan vi gjennom et norsk polsk fotballsamarbeid samle ungdom på tvers av landegrenser. Det snakkes ofte om internasjonalisering. Vi kan gjøre noe konkret gjennom målrettet bruk av EØS midler som også kan komme Polen til gode.

Litteraturhuset i Fredrikstad har ofte vært arena for spennende møter mellom ulike meninger, ny kunnskap og forståelse for nye ideer og tanker. Hvorfor ikke sette Polen på dagsorden og vise hvilket mangfold det er i Østfold. Invitere kjente polakker i Norge til å holde foredrag. Sette kunst, kultur og forskning på agendaen og bli bedre med det polske i Norge.

En slik konferanse ville kunne være svært verdifull i en tid der humanismen ideer og tanker er utfordret i Europa.

Polsk historie og deres geografiske beliggenhet mellom øst og vest har vært viktig i Europas historie. Det er ikke så mange som kjenner denne historien. Men Polens historie har også hatt betydning for vår historie.  Og det er all grunn til å tro at Polen vil være viktig i utviklingen av fremtidens Europa.

Det ville også være spennende å høre om hvilken rolle Polen selv ønsker å spille i Europa. Der det europeiske samarbeidet og ide er satt på prøve, vil det være spennende og se hvilke ambisjoner det politiske miljøet i Polen har på vegne av nasjonen. Velger de å ta en lederrolle i Europa eller ikke?  Det er det store spørsmålet.

Bengt Morten Wenstøb

Stortingsrepresentant Høyre