Flertall for å beholde kompetansekrav

Tidligere denne måneden sikret regjeringspartiene sammen med KrF fortsatt flertall for å beholde kompetansekravene for alle lærere som underviser i norsk, matematikk og engelsk. Som mangeårig fylkespolitiker med ansvar for videregåendeopplæring i fylket vårt er jeg glad for dette.

Det er ingen tvil om at norske lærere er dyktige, men mange mangler fortsatt fordypning i faget de underviser i. Det er et faktum at 19% av norsklærerne, 29% av matematikklærerne og 40% av engelsklærerne som underviser trinnene 1.-7 i Østfold ikke oppfyller kompetansekravene. Når vi vet at mange av våre elever på videregående skole sliter med lese-, skrive-, og regneferdigheter, da kan man reflektere over om det er noen sammenheng mellom lærernes kompetansenivå og elevenes prestasjoner. Det vi også vet er at skolen alene ikke klarer å viske ut sosiale forskjeller hjemmefra. Det er forskjeller i prestasjoner på de elevene som har foreldre med høyere utdanning, og de som ikke har det. En god skole med faglig sterke lærere gir alle barn en mulighet til å lykkes.

Skulle tro at de som sier de er opptatt av likeverd og utjevning av sosiale forskjeller forsto det. I 2015 var Ap et av partiene som sikret regjeringen flertall for kompetansekrav på Stortinget. Nå gjør de en populistisk helomvending og ønsker ikke lenger en skole som stiller faglige krav til alle lærerne som skal undervise barna våre i enten norsk, matematikk eller engelsk. Ap er uærlige mot sine velgere og de svikter barna våre ved å ikke stille tydelige krav om kompetanse. For politikere og andre som fortsatt mener at det er mange andre egenskaper som er viktige i skolen, og ikke minst mange andre fag enn matematikk, så vil jeg minne om at dette kravet kun gjelder for de som har valgt den enkleste matematikken, praktisk matematikk, på videregående. For de som har valgt alle andre former for matematikk, holder det å bestå. Eller sagt med andre ord, ingen ville vel synes det var naturlig at flyvertinnen skulle lære folk å fly, operasjonssykepleieren skulle lære folk å operere, eller at togverten skal lære folk å kjøre tog.

Undersøkelser viser at lærere som tar videreutdanning mener de blir bedre til å undervise, at elevene lærer mer, at de har blitt mer engasjerte i jobben sin og har endret egen undervisning som følge av videreutdanningen.

I 2018 bruker Regjeringen ca. 1,4 milliarder kroner på videreutdanning for lærere. Nå er muligheten for å søke videreutdanning åpnet og jeg vil oppfordre alle lærere i fylket vårt til å søke seg til dette. På min side vil jeg anmode om at Høyres kommunepolitikere følger opp dette i kommunene i Østfold slik at flest mulig lærere får muligheten til å faglig oppdatere seg i 2018.

Politikere, skoleeiere, lærere, foreldre, - alle har vi et ansvar for at barna våre skal lykkes. Det er tross alt dagens ungdom som er vår fremtid og som skal sikre Norges velferd i årene som kommer.