Fremtiden formes nå

Mandag 9. oktober åpner HM Kongen Stortinget og en ny fireårsperiode er i gang. For oss i Høyre er dette en ny periode der velgerne har vist oss tillit og gitt oss mandat til å styre landet videre. Det er alltid stort å bli valgt, men prestasjonen er å bli gjenvalgt. Regjeringen under Erna Solbergs ledelse fikk fornyet tillit.

I 2013 sa mange at velgerne var lei mannskapet i regjering og at de derfor valgte inn et nytt flertall. Jeg tror ikke det var det som fikk velgerne til å snu den gang, og er enda sikrere på dette etter høstens valg. Velgerne hadde tro på Høyres løsninger – både den gang og nå i 2017!

Arbeiderpartiet bruker mye energi på finne ut hva det var som gikk galt. Var de for utydelige, har de inngått for mange kompromiss med regjeringen, var de for like SP eller var de ikke klar over hvem som styrete deres egen valgkamp? De kan sikkert stille seg mange spørsmål, men jeg tror svaret er enkelt. Velgerne hadde ikke tro på Aps løsninger i 2013 – og heller ikke i 2017. Politikk handler om politikk, og da gjelder det å ha de beste svarene på de opplevde utfordringene.

Det har Høyre levert. Mens vi har sittet i regjering og styrt landet i fire utfordrende år har vi samtidig utviklet ny politikk. Vi har hele veien hatt blikket festet langt der fremme for hele tiden å kunne være forberedt på å møte morgendagens utfordringer.

De to største utfordringene vi må løse er å skape morgendagens jobber, og å kvalifisere våre unge til de samme arbeidsplassene. Høyres mål er å trygge norske arbeidsplasser gjennom å prioritere kunnskap og investere for fremtiden.

Norsk økonomi har vært for avhengig av olje- og gassvirksomheten.  I tiden fremover trenger Norge flere bein å stå på. Høyre vil øke investeringene i forskning, ny teknologi og digitalisering, slik at det kan skapes nye jobber også utenfor oljesektoren.

Det må lønne seg å jobbe og å skape arbeidsplasser. Bedriftene må settes i stand til å skape mer, ikke pålegges å skatte mer. Vi trenger flere jobber som bidrar til statsbudsjettet, ikke flere som lever av statsbudsjettet.