Høyre er på lag med studentene!

Nå begynner et nytt semester med forelesninger, seminarer, kollokviegrupper, kvalitetstid på lesesalen for studentene på Høyskolen i Østfold med Campus både i Halden og Fredrikstad. Og for mange studieretninger med praksis i hele Østfold.

Den høytidelige åpningen av studieåret ble foretatt av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie. Hun understreket hvor viktig valget ditt er og hvor strevsomt, moro og ytterst privilegert det er å få en studieplass - også i konkurranse med svært mange.

For noen av dere er det første møte med høyere utdanning. Til dere vil jeg spesielt si velkommen! Jeg håper dere vil trives i den nye hverdagen deres.

Selv om det begynner å bli noen år siden, så husker jeg godt hvordan det var å begynne å studere. Det er en milepæl i manges liv. En god utdanning er viktig for deg, men det er også viktig for samfunnet for øvrig. Det er viktig for din egen selvutvikling og videre karriere, men det er også viktig for å finne nye og bedre løsninger for å løse samfunnets oppgaver på en bedre måte. Det kjennes godt ut på alle måter å lære, undres, få ny kunnskap, dele kunnskap med medstudenter, beherske og ikke minst fint å tenke godt om meg selv.

De siste fire årene har Høyre i regjering satset massivt på kvalitet i høyere utdanning. Det vil vi fortsette med de neste fire årene også. Det gjør vi fordi det betyr noe for deg som student at du møter engasjerte forelesere som skaper dialog med studentene og legger til rette for gode faglige diskusjoner. God formidling er det fremste oppdraget til høyere utdanning. Kunnskap skal ikke serveres og konsumeres, det skal oppstå og utvikles i fellesskap. Vi som politikere kan ikke vedta høyere kvalitet, men vi kan legge rammene for det.

Som student er det naturlig nok ikke bare det som skjer i forelesningssalen som er avgjørende for om du trives. Det betyr noe for deg hva du har i lommeboken. Sammen med KrF og Venstre har regjeringen hvert år økt studiestøtten utover prisvekst. Det høres teknisk ut, men det betyr at studentenes kjøpekraft har økt hvert år siden 2013. I tillegg faser vi nå inn elleve måneders studiestøtte, den første økningen ble utbetalt i juni. Disse økningene girstudentene mer å rutte med, som kan brukes til en ekstra husleie eller kanskje et par turer ekstra hjem. Vi har sørget for at nå årlig gis tilsagn om tilskudd til over 2 000 studentboliger. Det er ikke bare god studentpolitikk, det er også god velferdspolitikk.

Husk at studietiden er mer enn hva som skjer i forelesningssalen. Benytt også anledningen til å utforske livet på campus utenfor auditoriene. Engasjer deg i linjeforeninger, organisasjoner og utforsk byene rundt. Gled deg over natur, tilbud og utesteder.

Det betyr noe hvem styrer. Om noen uker er det valg. Et valg som også påvirker studentene. Husk å sjekke i god tid før hvor det er du skal stemme, på hjemstedet eller studiestedet ditt. Og benytt gjerne anledningen til å gi din stemme til et parti som gjør det enklere å være student.