Høyre sørger for at næringene selv skaper arbeidsplasser

”Vi må ha arbeid, H og Frp skaper færre nye jobber” skriver 1. kandidat på Østfold Arbeiderpartis stortingsliste. En merkelig påstand fremsatt i nåtid og med referanse til fortiden og ingenting om fremtiden.

For å ta fortiden først. Høyre har oppfylt mer enn 2/3 av sine valgløfter i inneværende stortingsperiode. Med en oljebransje som nærmest over natten måtte tilpasse seg en svært lav oljepris har det ikke vært mulig å unngå konkurser og permitteringer. Omstillingsmidler er benyttet spesielt på Vestlandet. Likevel er satsingen på forskning, utvikling og innovasjon og åpning av nye oljefelt det som har gitt nytt håp for næringen.  Dette unnlater stortingsrepresentanten behendig å si noe om. og som er årsak til utfordringer med å skape nye arbeidsplasser. Lauvås unnlater også å si at denne trenden er snudd.

Da er vi over i fremtiden hvor bildet i nåtiden viser svært positive signaler, ikke fra AP og andre partier på venstrefløyen, men fra bedriftene selv. Det er særs viktig å lytte til de som har tatt på seg ansvaret for å skape verdier. SSB og NAV bekrefter at ledighetstallene viser en god trend med færre ledige 8 måneder på rad.

Høyre og FrP skaper ikke jobber. Det Høyre gjør er å tilrettelegge for næringslivet slik at næringene selv kan skape arbeidsplasser. Innkrevde skatter benyttes til et bedre tjenestetilbud til innbyggerne og ikke til å øke byråkratiet. Statens inntekter har økt med 65 milliarder kroner selv om det er gitt 18 milliarder kroner i skattelette til folk flest. Når AP varsler en skatteøkning på minst 15 milliarder kroner i sitt valgprogram, er det raskt å tro at dette vil gå til å øke byråkratiet og ikke til å gjøre tjenestene bedre for innbyggerne.

Arbeiderpartiets ”skattekutt til Norges aller rikeste” håper jeg snart at folk flest forstår er en floskel. De aller rikeste er en håndfull personer mens den alminnelige eier av virksomheter i Norge teller mange titusener personer som har beskjedne inntekter og beskjedne formuer. Disse er det mye viktigere å kunne gi skattelette da de aller fleste tvil ta minst mulig økonomisk risiko for utvikling av sin virksomhet. Lavere risiko trygger og gir muligheter for nye arbeidsplasser.  .

Også Høyre sammen med de aller fleste partier vet at arbeid til flest mulig trygger vår velferd. Høyre foretrekker at innbyggerne selv bruker sin skaperkraft og arbeidsevne til å delta i verdiskapingen. Derfor står Høyre for en politikk som gir enkeltmennesket muligheter. Da synes jeg diskusjonen om midlertidig ansettelse også faller på sin urimelighet. Av erfaring kan jeg bekrefte fra mange store og små bedrifter at en midlertidig ansatt har større sjanse for å få en fast jobb. Enhver ansettelse eller en investering i nytt utstyr medfører økonomisk risiko. Kan en bedriftsleder se mulighetene for å redusere økonomisk risiko, vil han gjøre det. Midlertidig ansettelser vil kunne sikre en rett beslutning og dermed skape flere arbeidsplasser, både midlertidige og faste.

Fire nye år med Erna Solberg som statsminister og Høyre i regjering er å foretrekke fremfor økte skatter som neppe vil gi flere folk i arbeid.