Indre Østfold Høyre stiftet 2. februar

I helgen ble Indre Østfold Høyre stiftet på Villa Nore i Mysen. Som en god konsekvens av den nye kommunedannelsen i Indre Østfold fra 1. januar 2020.

Det er lokalforeningene i Hobøl, Spydeberg, Askim, Eidsberg og Trøgstad som nå legges ned. Eldste lokalforening, Eidsberg, har faktisk sin historie fra 1883 (året for Høyre nasjonalt ble dannet), nå går Høyre i Indre Østfold inn i en ny æra.

Nesten 100 medlemmer var med på Villa Nore, ekstra hyggelig var det at statssekretær Kristin Holm Jensen var tilstede og at statsråd Jan Tore Sanner, som har fulgt og støttet prosessen hele veien, hadde sendt over en egen personlig videohilsen.

Indre Østfold Høyre har nærmere 400 medlemmer fra starten av og Jon Einar Aandal (59) fra Spydeberg ble valgt til første leder.

Lokalforeningen blir på mange måter unik i styrten: fem kommuner, to byer, seks kommunestyregrupper (inkludert Fellesnemda), fire ordførere (som fortsatt har ansvar for hver sin kommune) og én stortingsrepresentant.

Nå starter arbeidet med å ‘sette’ organisasjonen og vinne kommunevalget høsten 2019, med program- og nominasjonsprosess og valgkamp.

Med Høyre-ordfører i fire av de fem kommunene har partiet et godt utgangspunkt. Indre Østfold kommune får 45 000 innbyggere og blir blant landets 25 største.

Bildetekst:

1 - Det nye styret, med observatører, foran fra v. styremedlemmene Ståle Frøshaug, Mette Røen Homstvedt, Kristian Wik Amundrød, Lisbeth Skjeldrum, Hilde Broger, leder Jon Einar Aandal, nestleder Line Schie, Ann Christin Winger Byhrø , Fredrik Mortvedt og Jan Evensen. Bak fra v. ordfører Petter Schou (Spydeberg), vara Stortingsrepresentant Monica Gåsvatn, Stortingsrepresentant Tage Pettersen, Pernille Lemming, ordfører Olav Breivik (Hobøl), gruppeleder Nina Haaland (Spydeberg), Stortingsrepresentant Ingjerd Schou, Mette Bakke, ordfører Erik Unaas (Eidsberg), ordfører Thor Hals (Askim), gruppeleder Lise Rognerud (Askim) og gruppeleder Morten Ree (Eidsberg).