Ja til karakterkrav, ja til kvalitet

Fra og med høsten 2019 vil regjeringen innføre karakterkrav for opptak til sykepleierutdanningen. Det betyr at søkere må ha en snittkarakter på minst 3 i norsk og 3 i fellesfaget matematikk fra videregående skole for å være kvalifisert til opptak. Innføringen av karakterkrav er med på å sørge for kvalitet og kompetanse som sykepleierne trenger for å sikre gode helsetjenester i tiden fremover.

Administrering av medisiner er en viktig del av sykepleieroppgavene, derfor vil karakterkrav i matematikk bidra til å styrke studentenes kompetanse på medikamenthåndtering. En undersøkelse gjennomført i 2013 for å kartlegge behovet for kunnskaps- og kompetanseheving innen legemiddelhåndtering blant sykepleiere på sykehjem visste at mellom 60 til 70% av de 262 sykepleierne som deltok oppga stort behov for kunnskap om aldersfysiologiske forandringer og farmakologi. Studien viser også til internasjonale studier som bl.a. påviser at det gjøres feil ved 5 av 6 legemiddelutregninger og at 57% av sykepleiere i et utvalg hadde så store kunnskapshull at det var uforsvarlig. Karakterkrav i matematikk vil være med på å sikre riktig administrering av medisiner, noe som igjen er avgjørende for pasientsikkerheten.

Behovet for økt kvalitet og kompetanse ligger også til grunn for innføring av snittkarakter på minst 3 i norsk. Sykepleie er en profesjon som benytter seg av både teoretisk og praktisk læring. Sykepleiere må kunne dokumentere og skrive akademisk for å kunne drive kunnskapsbasert praksis og for å utvikle kvaliteten på faget og tjenestene. Å beherske norsk, både skriftlig og muntlig er ekstremt viktig i kommunikasjonen med pasientene.

Både Sykepleierforbundet og sykepleierstudentenes egen fagorganisasjon er fornøyde med at regjeringen har hørt på deres argumenter og ønsker innføringen av karakterkrav velkommen.

Sykepleien er det aller mest populære studiet i Norge. I år hadde 15.738 søkere dette som sitt førstevalg. De to siste årene har det vært en økning på 22% i antall søkere. En helsetjeneste som blir mer kompleks og kunnskapskrevende er avhengig av kompetent helsepersonell, særlig dyktige sykepleiere for å kunne løse fremtidens helse- og omsorgstjenester. For å hindre at ettertraktede studieplasser blir stående tomme på grunn av karakterkravene er det viktig at utdanningsinstitusjoner, særlig de videregåendeskolene, jobber systematisk for å forberede elevene på hva slags kompetanse de trenger for å komme inn på sykepleiestudiet.

Høyre i Østfold har full oppmerksomhet på dette, samtidig som vi jobber for at statusen for sykepleierutdanningen og yrket øker.