Østfold Høyre tror på fremtiden

I helgen har Høyre landsmøte på Gardermoen. 17 delegater fra Østfold skal bidra til å sette et Østfold-stempel på stortingsvalgprogrammet og de resolusjonene som skal behandles.

Høyre har gjort viktige grep på flere områder de siste 3 ½ årene i regjering, i godt samarbeid med samarbeidspartiene KrF og Venstre.

Noen grunnpilarer for Høyre har vært å få ned helsekøene, styrke forsvaret og politiet for å øke tryggheten og beredskapen, satsing på skolen med flere lærere i 1.-4. klasse og en storstilt satsing på etter- og videreutdanning. Vi har økt kommunenes selvråderett ved å gi økte, frie midler, og ikke minst forenklet byggesaker for innbyggere og næringsliv. Norge hadde et stort etterslep på vedlikehold av veier og jernbane da vi overtok, og endelig ser vi nå en forbedring på dette.

Politiske motstandere sier at det ikke er gjort noe for Østfold. Her er jeg helt uenig. Regjeringen har ført en fremtidsrettet arbeidspolitikk som har fått bedrifter til å blomstre over hele landet. Arbeidsledigheten i Østfold var på 4973 helt ledige i februar 2013 mens ferske tall fra NAV viser at helt ledige februar 2017 ligger på 4723. Flere bedrifter flytter nå fra utlandet og hjem igjen. Et eksempel er Teknotherm som flytter virksomheten fra Kina tilbake til Halden. Regjeringen reddet også rusinstitusjonen Phoenix Haga i Eidsberg, et tilbud til de som trenger det aller mest. Ved å ha en kommunalminister som er på kommunenes side og støtter lokale vedtak som er prøvd stoppet av Fylkesmannen, har flere bedrifter fått lov til å etablere seg i fylket. Forsvaret har fortsatt et solid fotavtrykk i Østfold selv om det før 2013 så ut som det skulle nesten forsvinne fra Rygge. Det er lenge siden statlige og kommunale veier i Østfold har blitt utbedret med ny asfalt og andre tiltak slik det er gjort fra 2014. Østfoldingene pendler også med tog, og utbedringer av signalanlegg og annet materiell har vært helt nødvendig for å øke punktligheten til pendlerne. De har også fått flere helsesøstre og annet personell som er viktig for barns oppvekst.

Alt dette er gode eksempler på at Regjeringens og Høyres politikk virker for innbyggere og arbeidsplasser.

Hva med de neste årene? Høyres program, som ligger til behandling på landsmøtet, er fremtidsrettet. Vi vil fortsatt ha fokus på skolen ved å gi flere lærere etter- og videreutdanning, og se på lærertettheten for de yngste. I tillegg skal det nå satses enda sterkere på tidlig innsats rettet mot de elevene som har de største utfordringene. Vi ønsker fokus på innhold i omsorgstjenestene som kommuner og sykehus gir ved å kreve en aktiv hverdag, sunn mat til de tider beboerne ønsker og mindre medisiner. Vi ønsker trygghet med større bevilgninger til forsvaret og politiet. Vi vil fortsette med å utvikle Norge til å kunne stå i fremtiden med de reformer som er avgjørende for at vi skal lykkes.

Høyre ønsker å fortsette med å forenkle hverdagen til innbyggere og andre med enklere lover som gjør at mer kan bestemmes lokalt. Integrering er avgjørende for å lykkes, Høyre har mange tanker og ideer for å oppnå dette, og her er det viktig at vi alle bidrar for at vi skal lykkes. Det er fokus på samferdsel som gir en mer forutsigbarhet for pendlerne, med dobbeltspor på Vestre linje og planfri påkobling mellom Østre linje og Follobanen. E18 skal bli ferdigstilt i Akershus slik alle som bruker buss, bil eller lastebil skal komme seg raskere og tryggere fra Indre Østfold til Oslo.

Høyre sine representanter har et stort hjerte for Østfold og viser det hver dag når de er med og styrer 9 av 18 kommuner, eller når vi har 3 av 9 stortingsrepresentanter som jobber for Østfold. Og i fylkeskommunen har Høyre en sterk stemme i opposisjon.

Østfold Høyre ønsker å sette sitt fotavtrykk på landsmøtet. Vi tror på Østfold, Norge og vi tror på fremtiden.

René Rafshol

Fylkesleder, Østfold Høyre