Senterpartiets kontorpoliti

Mye er gjort i Østfold. Lensmannskontorer er nedlagt for flere år siden og ble blant annet  til Indre Østfold politistasjon i Askim.Flere husker at vi hadde dette også i gamle Skjeberg, Tune, Varteig, Kråkerøy, Onsøy, Borge, Rolvsøy - behøver jeg fortsette?

Sikkert kan tjenester bli bedre, men det fungerer, og tenk jeg ser oftere patruljer nå enn tidligere. Utrykning til alle døgnets tider og tett på når noe skjer.

Senterpartiet fortsetter å føre en politikk som har som mål å motvirke fremskritt i samfunnet og beholde alt som det var i gode, gamle dager. Å bli på stedet hvil har sjelden vært et godt svar når resten av samfunnet rykker ifra. Det er særlig viktig i et spørsmål som angår innbyggernes trygghet. Derfor vil Høyre ha et politi med færre skranker og flere politifolk, og mindre utilgjengelighet og mer synlighet. Det er selve hovedmålet med politireformen.

Vi skal ha et politi som skal være ute blant folk, fremfor å drive papirarbeid. Politiet skal jobbe der hendelser skjer, og bruke mindre tid på å kjøre mellom åstedet og kontoret.

Den teknologiske utviklingen gjør at flere oppgaver kan utføres direkte på åstedet, blant annet sikre spor i form av bilder, forberede avhør og overføre lyd og bilde til øvrige patruljer som er på vei til åstedet slik at de kan forberede seg. Mer politiarbeid på åstedet gjør at sakene kan behandles raskere.

Det er et synlig politi som gir sikkerhet, ikke politi som er tvunget til å bemanne tomme kontorer fem timer i uken. Mens vi vil ha et politi som kan rykke ut og være på plass på kort tid, vil Senterpartiet ha et kontorpoliti.

Man kan stille seg spørsmål om Senterpartiet mener at kriminalitet bare skal forekomme mellom kl. 09-14 hver torsdag, når lensmannskontoret er åpent? Det har jeg liten tro på. For å bemanne en døgnpatrulje, trenger vi etter dagens arbeidstidsbestemmelser 18 politifolk. Da  sier det seg selv at vi må flytte politi ut av kontorene. Slik får vi flere døgnbemannede patruljer i distriktet.

Vurderingen av hvilke tjenestesteder som skal legges ned er basert på innbyggertall, reiseavstand og politimestrenes egne anbefalinger. At en del lensmannskontor legges ned betyr ikke at det ikke lenger vil være mulig å levere anmeldelser, få bistand til hendelser som ikke er akutte eller øvrige tjenester.

Endringene berører 500 politistillinger. Disse skal ikke avvikles, men flyttes til nærmeste tjenestested. Det blir dermed ikke færre polititjenestefolk i de ulike distriktene.

Denne omorganiseringen legger grunnlaget for et tryggere samfunn for Norges innbyggere. Vi får et nytt og bedre politi, bedre beredskap, mer forebygging av kriminalitet og et løft i etterforskningen.

Og det er nødvendig å spørre Senterpartiet hvor de var da Gjørv kommisjonen kom med sin vurdering av tjenester som ikke fant hverandre?

Og i tillegg til Politistudien som ga marsjordre og grunnlag for nødvendigheten av å gjøre endringer?

Men kjennskap og dokumentasjon er ikke det som fremst kjennetegner Senterpartiets vurderinger. Snarere er det å spille på en feilaktig romantisert fortid som ikke eksisterer nå og dermed kaster blår i øynene på folk.

Ingjerd Schou, Høyre