Lurer du på hva stortingsrepresentant Kårstein Eidem Løvaas mener er det verste med politikken? Eller hva han synes er den beste samfunnstrenden? Det kan du finne ut her. Politisk verksted vil fremover presentere deg for flere av våre utvalgsmedlemmer i vår spørrespalte «7 på tampen».

Navn: Kårstein Eidem Løvaas

Alder: 47

Stilling: Stortingsrepresentant

Utvalg: Likestillingsutvalget

• Hvilken politiker, levende eller død, har hatt størst innflytelse på deg?
    Mange! Men den som skiller seg virkelig ut er selvfølgelig Kåre Willoch. Jeg var førstegangsvelger ved Stortingsvalg i 1985 og etter fire år med Willoch-regjering var det utrolig stas å gå til stemmeurnen og stemme Høyre. Dette var rett forut for et skoleår i USA så jeg måtte forhåndsstemme på det lokale lensmannskontoret, hvor selveste strenge lensmannen passet på at alt gikk rett for seg.

• Hva er den viktigste dyden for en politiker?
    Lojalitet. Til velgerne og til partiprogrammet.

• Hva er den største luksusen en politiker kan unne seg?
    I Norge er vi så heldige at det vi ofte anser som vanlig, er luksus i nesten hele resten av verden. De fleste har gode hus, bra biler og ofte også tilgang til fritidsboliger. Men… tar gjerne Champagne i stedet for annen musserende om anledningen byr seg.

• Hva misliker du sterkest med politikken?
    To ting. Og de henger sammen. At enkle ting ofte tar unødvendig lang tid. At ting tar tid fordi det skal forhandles, ofte litt mer enn det egentlig er behov for.

• Hva er ditt politiske høydepunkt så langt?
    Følelsesmessig var det første gang på Stortingets talerstol. Resultatmessig var det lokalt da vi sammen med en svært god administrasjon klarte å løfte Nøtterøy-skolenes resultater til Vestfold-toppen.

• Hvilken samfunnstrend liker du best?
    At sosiale medier og digital revolusjon flytter og fordeler makten annerledes. Det tvinger oss alle til å tenke nytt, og jeg tror det er en nødvendig verksted-time, en mid-life update for demokratiet vårt.

• Hva ler vi av om 20 år?
    At det tar vinter og vår å starte alle mulige dingser, enten det er TV’n, mac’n eller hva det nå er. Og alle fjernkontrollene.

• Når har du helt fri?
    Det har jeg en tanke om å prøve når jeg blir gammel. Men klarer det ganske bra på sommerdager i verdens vakreste skjærgård – Nøtterøy-skjærgården.