Rådgivingstjenesten

Vi vil styrke skolenes rådgivningstjeneste, slik at elever kan treffe gode beslutninger om utdanning og yrkesvalg.

Motivasjon for videre utdanning
God rådgivning har stor betydning for mange elevers motivasjon, trivsel og ønske om å fullføre et utdanningsløp. Undersøkelser viser imidlertid at fire av ti rådgivere på ungdomstrinnet ikke har anbefalt kompetanse for oppgaven. Mange skoler klarer heller ikke å gi tilstrekkelig sosialpedagogisk og utdannings- og yrkesveiledende rådgivning.

Vi vil styrke rådgivningstjenesten ved å legge til rette for samarbeid på tvers av skoler, kommuner og ulike forvaltningsnivåer.

Etter skoletid
Rådgivningstjenesten må gjøres kjent og tilgjengelig for alle. Vi vil ta i bruk ny teknologi for å gjøre tjenesten mer tilgjengelig utover ordinær skoletid. Rådgivningen må også inkludere dialog med foresatte, som er viktige mentorer for sine barn.

Høyres løsninger:

• Sikre at rådgiverne i skolen har solid kompetanse innenfor både utdannings- og yrkesrådgivning og sosialpedagogisk rådgivning.
  • Stille krav om at rådgivere må ha regelmessig etterutdanning for å fortsette i yrket.

Klikk her for å se hva vi har fått til i regjering

Har du spørsmål om dette temaet du ikke fikk svar på i denne artikkelen?

Send en e-post med ditt spørsmål til:

politikk@hoyre.no

Hva mener du?