Porsanger Høyre fremmer sammen med Porsanger FrP alternativt budsjettforslag

Høyre og FrP harsamarbeidet i jobben med å utvikle Porsanger til en bærekraftig kommune ved åtilrettelegge for utvikling, en god oppvekst og trygg omsorg.

Porsanger kommune er i år som i fjor i en økonomisk krevende situasjon. Det er allerede varslet et stort underskudd for inneværende år. Det er helt klart behov for omstilling innenfor den kommunale sektoren. Arbeidet er allerede igangsatt, og neste års budsjett samt økonomiplanen for de neste fire år er politikernes verktøy for å peke ut hvilken retning man ønsker.

For å skape en bærekraftig kommune med gode og trygge kommunale tjenester for innbyggerne krever det at politikere gjør riktige og nødvendige prioriteringer. På tross av krevende tider og omstillingsbehov, må vi ikke slutte å jobbe for utvikling av kommunen.
For oss er helse, eldreomsorg, oppvekstog utvikling våre aller viktigste oppgaver.

Omstillinger er ikke nødvendigvis nedskjæringer, kutt eller oppsigelser. Vi må se på hvordan vi løser dagens oppgaver. Vi må investere smartere og kontinuerlig. Det er alltid billigere og bedre å forebygge enn å reparere.
Porsanger kommune er allerede gang med digitalisering, og dette arbeidet skal videreføres.
Det skaper en enklere arbeidshverdag for våre ansatte, og gjør innbyggernes tilgang til tjenestene lettere.

Vi skal fornye, forenkle, forbedre!

Noen av våreprioriteringer:

• Skole
    Vi kan ikke akseptere størrelsesordenen på det foreslåtte kuttet på skolene i Lakselv.
    Omstillingen her må gjøres i samarbeid med lederne, lærerne, elevene og foreldrene.
    Drastiske kutt uten å peke på noen løsning for hvordan er helt feil måte.
    I vårt opplegg har vi mer nøkterne tall som gir skolene et større rom for å finne løsninger som ikke går på bekostning av kvaliteten.
  • Frivillighet
    Vi fortsetter å utvikle løypenettverket i kommunen ved å investere i sikringstiltak på våre scooter- og sykkelløyper samt turstier. Midlene settes av til lag og foreninger – det er de som har lokalkunnskapen og kompetansen.
  • Eiendomsskatt
    Vi skal ikke øke eiendomsskatten. Arbeidet med å redusere og på sikt fjerne den usosiale eiendomsskatten er fortsatt gjeldende.
  • Brannberedskap
    Det kommunale brannvesenet vårt har en ekstremt viktig funksjon i samfunnet. Likevel må vi dimensjonere tjenesten her, på lik linje som alle andre områder i Porsanger kommune.
  • Utviklingog utbygging
    Vi vil utnytte potensialet som finnes ved å søke på frie midler til gode prosjekter innen alle våre virkeområder. Vi setter derfor av penger til en ny stilling som skal være bindeledd mellom avdelingene som har fagkompetansen og tilskuddsportalen.

I tillegg har vi prioritert ressurser til kjøp av lokal kompetanse for å kartlegge aktuelle tomter til boligutbygging og næringsetablering.

• Forsvar
    Vi mener Porsanger har en viktig rolle som vertskommune for Hærens gjeninntreden på GP.
    Vi setter av midler til koordinator som skal være et bindeledd mellom kommune, forsvarets avdelinger, styrende myndigheter og ikke minst lokalt næringsliv.
    Større samarbeid gjør større ringvirkninger for alle.
  • Investeringer:
  • Vi skal oppgradere Lakselv kirke
  • Vi investerer i digitalisering
  • Vi vil bygge et serviceanlegg for tungtransport, bobiler og busser
  • Opprustning av sykeavdelinga og nye lokaler til legestasjonen

Du finner hele budsjettforslaget nederst i artikkelen.

I tiden fram mot budsjettmøtet torsdag 13. desember vil Høyre og Frp jobbe for å få gjennomslag for våre saker.

Dersom du har spørsmål, tilbakemeldinger eller innspill til vårt forslag – hører vi gjerne fra deg.
På vegne av Høyre og FrP

Jonas Nymo Varaordfører (H)
Torgeir Thomassen Gruppeleder (FrP)

jonas.nymo@porsanger.kommune.no