Leinan blir kaptein på laget for Høyre i Sør-Norge

Høyre avholdt nominasjonsmøte i Sør-Norge valgkrets mandag 27. februar i Oslo.

Rita Leinan fra Haugesund ble nominert på topp. Leinan jobber i Haugaland Vekst IKS, har flere styreverv, er leder for Høyres Samepolitiske arbeidsutvalg, og er inne i sin tredje periode som bystyrerepresentant for Haugesund Høyre. Leinan er 57 år, mor til 4 og farmor. Hun stiller til valg for å jobbe for at samiske kultur og språk skal bli bedre kjent i hele landet.

- Jeg vil jobbe for å få på plass elektroniske læremidler og fjernundervisning slik at muligheten til å lære samisk blir reell selv om man bor i en kommune med en liten samisk befolkning, sier Leinan.

Knut H Arnesen er 54 år, han er født på Seiland utenfor Hammerfest, og nå bosatt i Tønsberg. Arnesen har 8 barn og ett barnebarn. Arnesen er utdannet Ingeniør og Prosjektleder, han er vara til bystyret i Tønsberg. Arnesen har lang erfaring fra fagforeningen NITO. Har et halvårig studie innen politikk fra Høgskolen i Telemark, Politikarskulen. Arnesen er også leder av Samisk forening i Vestfold.

- Jeg ønsker å jobbe for å fremme samisk språk og kultur, gjerne den litt glemte og litt bortgjemte historien og kulturen fra de sjøsamiske områdene. Jeg er sjøsame! Sier en stolt Arnesen.

Høyres liste til Sametinget i Sør-Norge valgkrets:

1.Rita Leinan, Haugesund
2. Knut H. Arnesen, Tønsberg