Syklende politikere!

Les diktet til Nordahl Grieg og senk skuldrene! De går på veiene ganske tause, med hjertet fylt av hva begge vet, mens neven knuger det blanke nikkel. O sykkelstyre. O kjærlighet.

I disse tider hvor det planlegges sykkelveier og sykkelbroer er det nok ikke tid for Nordahl Griegs velformulerte og vakre beskrivelse av sykkelopplevelser. Nei, nå er det tid for full fart I kondomdress koste hva det koste vil. Vi er I det grønne skifte og alle må ut på sykkel uansett alder og form. Jeg må jo innrømme at jeg er en glad syklist, men det er småsykling rundt I byen som er min glede. Jeg foretrekker pen sentrumssykling på kryss og tvers. Gjerne på sykkelen eller av mens jeg stopper opp for en prat. Jeg også ønsker at flest mulig skal bruke sykkelen og flere gjør det. Selvom Sarpsborg ikke er sykkelbyen så kommer vi etter. Det er smart og i tiden med helse i hvert tråkk. Ann-Hege Indrevoll og Marit Kildedal suste forbi meg på sykkel etter bystyremøtet sent torsdags kveld. Hva å starte med politikerne? Alle sykler til bystyremøter og andre møter.

Ble veldig fasinert av Abid Raja som tok en sykkeltur mot nord. Han opplevde at det ikke var noen sammenhengende sykkelvei !! Imidlertid så snakket han varmt om at alle som er på veien skal oppføre seg dannet, vise hensyn og kjøre pent, enten de er gående, syklende eller i bil. Ikke at dette er så revolusjonerende, men det er viktig å snakke høyt om slike ting. Egentlig er det vel slik vi alltid skal være uansett hvor vi befinner oss.

Det blir nok lenge til at alle sykkelveiene som er planlagt i byen vår blir ferdige og klare til bruk. En bro for gående og syklende kommer neste år fra Opsund til Hafslundsøy, men sykkelveiene på hver side blir ikke ferdige. Pengene til å sykle trygt og godt, blir brukt til broen. Da får vi håpe på at sykkelveiene blir fikset et annet år. Imidlertid mens vi venter på sykkelvei, må de som kjører bil oppføre seg dannet og holde lav fart, men det må også de som sykler !!! Vi vet jo hvor bilene kjører. Det er gjerne på høyre side på gater og veier. Syklistene derimot kan i stor fart komme frem både her og der. Tjo hei hvor det går. Når både de som går og de som sykler skal bruke samme fortau og bro, kan det by på problemer. Vel, da er det at jeg kommer tilbake til høflighet, dannelse og smil. Vis hensyn, bruk litt lengre tid, hva med et smil og et vink?

Grete Moræus Stray, bystyrerepresentant Sarpsborg Høyre